Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansering af virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 11. May 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg overvejer at starte virksomhed. Mit spørgsmål lyder på, om man kan tage lån gennem virksomheden? Jeg har nemlig ikke tilstrækkelig kapital selv. Det er varer til 100.000 kr. stykket der skal indkøbes, men jeg kan da nøjes med at omsætte en eller to stk. ad gangen. Er det muligt at man kan låne penge ad banken, som nystartet virksomhed? Skal der betales dispositum, i såfald hvor meget?

Håber I kan hjælpe, hvis jeg skal uddybe noget yderligere, er det selvfølgelig også muligt.

På forhånd tak!

Venlig Hilsen Mads Jensen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:44

Hej Mads

Ja, det var da nogle voldsomt dyre varer, du skal have i butikken. Hvis du laver en overbevisende forretningsplan, navnlig med fokus på, hvor dine første salg skal komme fra, så er det bestemt muligt, at banken vil være med.

Men når nu varerne er så dyre, så kunne man måske forestille sig, at du ikke behøver at have dem på lager? Altså at du først køber en vare, når den er solgt - og at din leverandør måske kan hjælpe dig med gode betalingsbetingelser (ellers vil banken sikkert gerne) så du ikke skal betale, før du har fået pengene (eller et forskud) fra kunderne, og måske også med noget demo - eller hvad det nu er, du måtte have brug for. Du skriver jo ikke hvilken branche, vi taler om.  

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. May 07
Skrevet kl. 15:31

Det er inden for bilbranchen, det er derfor varerne er så dyre Wink Det gør det samtidig også vanskeligt at sælge en vare på forhånd, da brugte biler aldrig er ens, selvom de er af samme mærke. Det er biler der er et par år gammel, og indkøbsprisen er betydeligt lavere end salgsprisen, så derfor har banken sikkerhed i varen. Tror I det er muligt? Er det alle banker der tilbyder virksomhedslån, eller hvorledes?

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 07
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 21:10

Hej Mads,

Det er meget, meget farligt område som du bevæger dig ind på. Årsagen er følgende:

Hvis du er omfattet af Fjernsalgsloven, som er loven for postordre og internetsalg, så kan du rende ind i store problemer. Hvis du sælger en auto-dims til kr. 100,000 til en kunde og han fortryder købet efter 10 dage - så returnerer han den bare og så har du en autodims på lager til kr. 100,000 ! Det skal ikke ske særligt ofte, før du bliver nødt til at file den i småstykker og drysse metalstumper på din madpakke fremfor salt.

Loven om Fjernsalg er strålende - men den giver også nogle begrænsninger, blandt andet med fortrydelsesretten, som ikke findes i fysiske butikker. Så hvis du har en fysisk butik og Mr. Dollar beder dig skaffe en dims til kr 400,000, ja så hænger han simpelthen på den aftale, uanset hvad. Handlen kan alene ophæves, hvis ventetiden på dimsen er urimeligt lang i forhold til branchen generelt - (læs: mindst et par måneders overskridelse uanset hvad). I alle andre tilfælde har du nærmest statsgaranti på at få din betaling. (alting med måde selvfølgelig, men det er ikke meget galt)

Hvorfor ikke kræve forudbetaling - mindst 50, gerne 75 procent ved aftalens indgåelse? Jeg ville til enhver tid gøre det. Det er jo ikke en populær video eller musikcd, som du nemt kan afsætte til anden side? Du kunne teoretisk risikere aldrig at komme af med den dims, selv om du ønskede at betale folk for at fjerne den fra din ejendom!

Jeg gjorde følgende:

1. Vær 110 procent sikker på, hvilken lovgivning passer på dit handelsområde.

2. Sørg for, at folk ikke har retur-/fortrydelsesret - under nogen omstændigheder. Til den slags penge, er det ikke en risiko, du kan tillade dig at løbe.

3. Lad folk selv finansiere dit indkøb. Hvorfor skal du betale sindssygt dyre renter, når de ikke kan forvente at købe på klods andre steder heller?

4. Sørg for at du kan sove om natten. Der er nok andre ting, gældende for autobranchen, som jeg ikke kender. Men lær dem at kende og tag dine forholdsregler, så ender du ikke med at gå fra hus og hjem.

5. Vær ærlig og god mod dine kunder. (Ikke sagt, at du ikke er - men det er blot et velment råd!) Så kommer kunderne igen og igen.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:17

Jeg synes ikke, jeg kan se nogen steder, at der er tale om fjernsalg? Mads, er det en fysisk butik, vi taler om?

Autobranchen - brugtbilhandel - har måske et lidt blandet ry, og det smitter også af finansieringsmæssigt. Du skal derfor, når du henvender dig til banken, lægge vægt på, hvad det er, der adskiller dig fra andre i din branche? Hvad er det, du er specielt god til, hvorfor skulle du ikke brænde inde med et antal biler? Du er nødt til at kunne beskrive din ide (og i hvert fald dele af en "forretningsplan") på en begejstret men seriøs måde.

Så vil det også pynte på sagen, hvis du selv kan bidrage til finansieringen af din opstart med en vis procentdel egne midler. Hvis ikke du har dem, kan du jo overveje at købe og sælge et par mindre dyre biler, bare for at vise, at du kan, og så spare fortjenesten op til at dække driften.

Hvor let det bliver at låne penge, afhænger også af, hvad du skal bruge dit lån til: Det er lettere at låne penge til et varelager (også selvom det er af en usædvanlig karakter, som måske ikke er let omsætteligt for bankrådgiveren, hvis du flopper...), end det er at låne penge til finansiering af den løbende drift - herunder din egen løn. Det er betydeligt lettere at låne penge, hvis du har en form for sikkerhed, eller hvis du f.eks. har familie, som vil kautionere for dig, så det vil du helt sikkert blive spurgt om. Nogle gange er der tale om, at banken ønsker sikkerhed for hele beløbet, men ofte kan man aftale med dem, at der er sikkerhed for en procentdel. 

Du skal lave et rigtig godt budget - eller rettere flere: Et fornuftigt og realistisk driftsbudget, som viser overskud allerede det første år, og så et etableringsbudget med finansieringsforslag. Og måske bliver du bedt om et likviditetsbudget, som viser hvornår, du har brug for hvor mange penge. 

Lav en aftale med banken, find en god bankrådgiver, det kan være, du skal tale med flere bankrådgivere i forskellige banker, før du finder en, som du svinger godt med. 

Held og lykke med det. 

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 07
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 23:27

Anette,

Nu har jeg lige læst svaret til dig - og mit svar var ud fra det oprindelige indlæg som jeg læste for et par dage siden. Jeg troede faktisk dengang, at der var tale om nogle ufatteligt dyre reservedele af en slags - men uden relation til autobranchen. I dag kom auto så ind i billedet - så nu holder min tese vist langt fra.

Lad os bare sige, at jeg fletter næbbet til vi ved mere....Big Smile

Flemming

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. May 07
Skrevet kl. 13:54

Tak for svarerne! Der er delvist tale om fysisk salg. Bilerne skal ikke stå til salg i en forretning, men på internettet, og når køber så kommer og kikker på bilen, skal jeg præsentere bilen for dem. Det er biler som typisk er 2 år gamle.

Er der nogle af jer der kender reglerne for bilforhandlere? Mht. reklamationsret mv. ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:04

Bilforhandlere er omfattet af købeloven ved salg til slutbruger – det gælder også reklamationsretten.

Så du hænger på 24 måneder… Tongue Tied

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. May 07
Skrevet kl. 12:47

Jeg kender til reklamationsretten, men går vi i dybden med det. Så er der vel også reklamationsret ved privatkøb? Folk er bare mere tilbøjelige til at henvende sig til forhandler, hvis de kan påbevise at fejlen var på bilen, ved køb.

Er der andre regler jeg bør vide, evt. et link til en hjemmeside med bilforhandlernes regler? Smile

På forhånd tak!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)