Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

cafe

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Mar 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tænker på at få min egen lille cafe et sted i københavn. Jeg har læst op og ned om at blive selvstændig indimellem syntes jeg det lyder uoverskueligt og andre gange tænker jeg på om det nu kan være så svært.
Finde et lokale servere en god sandwich og en god kop kaffe og sørger for at jeg ca har 40 kunder om dagen, der køber for ca 45,-kr. Når man først har lært alt det der med skat og moms er det så kompliceret.
Hvad koster det at have en en til at lave sine regskaber ?
Kan man leje en cafe kaffemaskine eller skal man købe den er der nogle der kender nogle muligheder ?
Ps jeg ved godt der er meget arbejde i at være selvstændig, og jeg har også tænkt på nogle ideer til caffen
Men har brug for at komme igang med at snakke med nogle om ideen nu ?
Jeg har bestilt mappen kom godt igang, men der er desværre ventetid på den, er der nogle der har en de gerne vil sælge brugt ?

Fra Valby
Tilmeldt 15. Mar 06
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 15:27
Hej Molly!

Cafe-ideen fejler jo i hvert fald ikke noget. Der er masser af dem i byen, men som du selv også er opmærksom på,
så kræver det hårdt arbejde at være cafe-ejer.

Du skriver 40 kunder - det vil kun give en daglig omsætning på 1800,-. Det kan næppe betale råvare-omk., maskiner, husleje, løn etc.
Har du lagt et budget ? Har du undersøgt hvad du kan leje lokaler for pr. mdr. i kbh-by ?

Der findes rigtig mange virksomheder som udlejer  / leaser kaffemaskiner. Der er sikkert andre herinde som kan henvise til udlejnings-virksomheder de har haft gode erfaringer med - jeg kender kun www.cafebar.dk, men jeg ikke nogen erfaring med dem.

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 15:38

Der er så vidt jeg ved ritig mange cafeer til salg i Kbh.

Det skyldes måske at mange tænker at det er sjovt at gå på café => vi laver vores egen => kanon-idé......not?

Men altså, tidligere kunne amn i fx. Berlignske Søndag eller på DBA.dk finde mange caféer til salg. Folk forventer naturligvis en afståelsessum for at have banket caféen op - til gengæld sparer man mange opstartsomkostninger, og kan måske endda få hjælpe til opstarten af sælgeren? - Og vigtigst af alt: Ved at se på caféer til salg vil du også kunne danne dig et indtryk af økonomien (der måske ikke er så god som man skulle tro??).

Og husk så at du skal lave en GOD kop kaffe...i hvert fald hvis jeg skal blive kunde. Alt for mange caféer serverer en middelmådig espresso/latte/au lait/etc. ... som mi  egen lille espressomaskine kan lave bedre (og billigere). Alier dig evt. med et godt kaffe/espresso-frima, fx. Illy......

Held & Lykke med realiseringen af Café-drømmene

Martin
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 15:41

De fleste laver vel en aftale med et bestemt mærke, som man så kan låne/leje noget udstyr af, efter Carlsberg-metoden.

Det tror jeg vil være en god start at få en dialog igang med dine vigtigste leverandører og hører hvad de kan hjælpe dig med!

Jeg ved ikke lige hvor du bor henne, man inde i Kbh city, ligger en cafe, som hedder Roberts Coffee, den har vist været super enkel at starte op og den er altid fyldt af mennesker.
Bor du i nærheden, så tjek den ud!

/Brian
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 15:49
Mener at Roberts er et Finsk Franchaise kaffe-koncept ... og det letter jo opstarten.... men til gengæld kan man så være låst på andre punkter........
Martin
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 15:52

ja, det er et franchise!

Det koster jo noget at komme ind i selve franchise kæden plus alle de normale opstartsomkostninger! Når kæden ikke er større i Danmark (1 cafe) ville jeg ikke gøre det, for du opnår ikke de store fordele, ved .feks. markedsføring og indkøb!

Men indretningsmæssigt kan det ikke have kostet det store... Det var den del, som jeg ville kopiere...
Fra København
Tilmeldt 2. Dec 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:39
Hej,

Vi er i gang med at undersøge at starte en café. Jeg fandt en side hvor der var en opstarts guide. Jeg tror ikke jeg kan vedhæfte pdf filen her men på startogvaekst.dk kan man downloade den mod 50 kr. Den er ok og informerer om de generale udgifter og indkomster for en cafe.

Faktum er at de fleste cafeer har underskud. Hvis man kan kombinere sin cafe med noget andet,  så har man en bedre chance for at overleve. F.eksempel kunne man sælge cool forskellige "cards" som fødseldag, jul, osv og spille på at de er håndlavede.

Jeg bor i London og cafeer herovre såsom cafe nero osv der ligger centralt har omkring 6000 kunder om dagen så de kan være ligeglade med om de er trendy eller ikke. I Danmark tyder det på at man skal ligge meget vægt på marketing så hvis man starter en cafe så skal der være noget der skiller sig ud fra andre. Hvad med nogle uortodokse metoder. Måske en kampage for ''rigtig kaffe'' hvor man samler en masse folk og går rundt i byen med bannere of flag og en megafon og ''kæmper'' for kvalitets kaffe og små leaflets som man giver. Det bliver brugt meget herovre. Og så kommer folk som flokke. Hvad med specielle tilbud eller medlemsskaber (hver tiende kop er gratis og så får man en brownie gratis også, giv dem et lille kort hvor man stempler for hver kop) og hvad med ''skræddersyet'' "kaffe og wienerbrøds delivery" til lokale firmaer og så lave en lille nifty aftale med den lokale bager.

Det er bare nogle ideer baseret på hvad jeg har oplevet herovre. Man kunne også reklamere for at man har byens bedste brownies og så sørge for at man kan få fat i nogle brownies som virkelig smager af ''kærlighed.''

Der er så meget konkurence på cafe området at der skal nogle sjove, anderledes metoder til og det ville jo også gøre hele opstarten for en selv sjovere.

Og hvorfor skal man altid servere de samme kaffe ''retter'' som alle andre cafeer? Hvad med ud over det sædvanlige, så find på noget selv som din cafe måske bliver kendt for. Og så tag på nogle field trips. Rejs herover og gå i starbucks og så gå på små trendy cafeer for at opleve den brede varietet der findes indenfor cafe-området og bliv inspireret.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)