Jeg har et firma gennem mange år som i øjeblikket er i en lav indtjeningsfase hvor jeg projektudvikler en del. Derfor har jeg taget lidt arbejde ved siden af så økonomien ikke falder helt sammen. Hvad jeg godt kunne tænke mig at vide er om jeg nu kan få mit fradrag (person/kørsel/renter) på mit skattekort til firmaet jeg arbejder for selvom jeg ikke lukker mit firma (og stadig kunne tænke mig at kunne trække mine udgifter fra). Da jeg har meget høje fradrag vil det naturligvis betyde meget for mig at det kan lade sig gøre at lægge dem henover min lønudbetaling.
Er der nogen der kan svare på dette?
(Både firma og lønarbejde foregår i Danmark så jeg betaler dansk skat. Herudover så kan jeg ikke få lov at fakturere lønarbejdet - jeg har spurgt )
Det bliver umiddelbart svært. Når/hvis du forskudsregistrerer dig med overskud af dine virksomheder vil dette "æde" dine fradrag og derefter vil man opkræve B-skat. Det kan lade sig gøre hvis du undlader at forskudsregistrere dig med overskud af virksomhed, hvilket ikke er svært, men problemet er at Skat muligvis vil kræve at der sættes et overskud - ikke at de nødvendigvis vil kræve.
Men i sidste ende bliver det jo samme skat, men det formoder jeg du er klar over
tak for svaret :) Ja, jeg er klar over at det bliver den samme skat i den sidste ende. Men da jeg har meget store fradrag vil jeg gerne have pengene i hånden nu i stedet for om 1½ år :)
Men det vil sige, hvis jeg siger til SKAT at jeg vil tjene x-kroner som lønmodtager i år og så fx 20.000 som selvstændig - så kan jeg få et fradrag på mit skattekort. Så kan jeg jo lave det om hvis det pludselig vælter ind med penge i firmaet :)
Nu er jeg blevet involveret med Flexer i dag, men jeg skal give dit ønske videre til programmøren :) ... og så er det "desværre" ikke fordi jeg får ekstra tid i dette år - jeg laver bare meget som ikke giver løn med det samme :)
tak for svaret :) Ja, jeg er klar over at det bliver den samme skat i den sidste ende. Men da jeg har meget store fradrag vil jeg gerne have pengene i hånden nu i stedet for om 1½ år :)
Men det vil sige, hvis jeg siger til SKAT at jeg vil tjene x-kroner som lønmodtager i år og så fx 20.000 som selvstændig - så kan jeg få et fradrag på mit skattekort. Så kan jeg jo lave det om hvis det pludselig vælter ind med penge i firmaet :)
Det er korrekt men husk bare på at Skat kan gå ind og stille sig kritisk til en forskudsregistrering med et meget lavt overskud hvis du andre år har haft større overskud. Jeg har faktisk gjort det samme for min bedre halvdel fordi indtægterne ikke kommer periodisk og hun derved ville skulle svare B-skat af indkomster som hun ikke har haft på opkrævningstidspunktet.