Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undgå at miste sin SU

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Nu er jeg ny herinde men synes jeg har ledt en del efter svar på mit spørgsmål men finder ikke et direkte fyldestgørende..

Jeg står til at skulle oprette en personligtejet virksomhed.

Hvordan sørger man for at man ikke mister sin SU?

Planen er at jeg vil læse og få min SU, samt evt. have et lille normalt sidejob i en anden virksomhed. Jeg vil så sørge for at det evt. overskud som min egen virksomhed får ikke tæller med i det fribeløb jeg har samt ikke er en del af de ca 70.000kr man må tjene ved siden af sin SU. Det skal altså være ren opsparing i virksomheden. De eneste udgifter er driften, hjemmeside, adwords osv. samt muligvis en bærbar pc hvis firmaet vokser som planlagt.

Virksomheden får CVR nummer og bliver momsregistreret hos SKAT.

Pft. Smile

Steven Erik Zacho 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:46
Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Skrevet kl. 16:53

Okay, synes bare at have læst at det er en meget kompliceret ordning af benytte sig af, og da det ikke bliver en million virksomhed lige foreløbig så er en revisor måske lige dyr nok. Wink

Kan man stadig udbetale engangsbeløb fra firmaet med VSO? Hvis firmaet f.eks. kommer fra mit "indskud" og går til et overskud på måske 40.000kr efter alle udgifter det år, og jeg mener jeg fortjener 10.000kr som "løn" uden dette overstiger de 70.000kr jeg må tjene ved siden af SU'en, så beskattes de 10.000kr vel bare som almindelig løn?

Jeg beklager de mange spørgsmål :) 

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 16:59

Hej Steven,

Som Peter siger er Virksomhedsordningen måden at gøre det på. Jeg har gjort det på andet år nu, og det fungerer perfekt. Jeg har lige en skatterådgiver fra www.inloco.dk til at kigge på tingene hvert år inden jeg afleverer regnskabet og finder ud af hvor meget jeg kan trække ud, uden det går ud over SU.

Men derudover er der ikke noget problem i det. Jeg troede først jeg blev dobbelt beskattet, men den skat du betaler af overskudet efter hvert regnskabsår er en form for aconto-skat, som bare bliver modregnet den dag du vil trække penge ud af virksomheden. 

Jeg har en bekendt der har prøvet at køre med et engelsk limited selskab, hvor man også kan komme uden om det - men det skulle være noget mere omstændigt og vist i enden ikke været den store success.

Så søg lidt på virksomhedsordningen også kaldt VSO, Anette fra Inloco har skrevet et lille hæfte det til under en hundred mand, som du kan bestille her: virksomhedsordningen.

Held & Lykke med din virksomhed og SU'en. Til juni bliver min barchelor afleveret - det glæder jeg mig meget til, så skal jeg endelig igang med business på fuldtid.

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 17:01

Hej Steven,

Du skal ikke beklage dine spørgsmål. Det er forholdsvis simpelt, såfremt du kører din virksomhed så simpelt som du stiller op her - lige som jeg har drevet min.

Du kan sagtens udbetale dig et udbytte - du kan også vente helt til maj med det efter året hvor du egentlig har tjent pengene, for at sikre med årsopgørelser at det stemmer. Når du trækker penge ud, så betaler du bare ja - din almindelig indkomst skat.

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:02

Nej..du beskattes af hele overskuddet så.

Dit indskud(Egenkapital) har intet med resultatet af virksomheden at gøre.

Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Skrevet kl. 17:16

Okay, mange tak. 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)