Situation: Jeg havde en EMV, som tidligere i år blev omdannet til et Drift ApS og et Holding ApS (100 % ejer af Drift ApS) via skattefri virksomhedsomdannelse. Omdannelsen blev lavet med virkning fra starten af året, men rent praktisk gennemført i februar. Der var en del opsparet likviditet i EMV’en, som nu ligger i Drift ApS’et.
Spørgsmålet er: Kan jeg allerede i år overføre disse penge som udbytte til holdingselskabet, eller er det for tidligt?
Så vidt jeg forstår, skal man normalt vente til årsrapporten er lavet, før der kan udloddes udbytte. Men jeg er usikker på, om det samme gælder ved en skattefri virksomhedsomdannelse fra EMV til ApS-struktur.
Er der nogen, der ved det?
Ideelt set vil jeg gerne have pengene op i holding nu, så jeg kan komme i gang med investeringer mv., i stedet for at vente til næste års regnskaber.
Du kan ikke udlodde noget før efter 1. Årsrapport i det omdannede - og det du har i likviditet har ikke noget med beløbet at gøre heller - det skal være fri beskattes egenkapital - og skal så fremgå af årsrapport '
få hjælp af dem der lavede din skattefri omdannelse - også til beløbetæ mm til den tid
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Betyder det, at det heller ikke er muligt at udlodde ekstraordinært udbytte på baggrund af en mellembalance i første regnskabsår efter en skattefri virksomhedsomdannelse?
I mit tilfælde består egenkapitalen primært af overført resultat fra omdannelsen, så jeg prøver at forstå, om begrænsningen skyldes første regnskabsår i sig selv, eller om der er særlige regler for skattefri virksomhedsomdannelse.
Betyder det, at det heller ikke er muligt at udlodde ekstraordinært udbytte på baggrund af en mellembalance i første regnskabsår efter en skattefri virksomhedsomdannelse?
I mit tilfælde består egenkapitalen primært af overført resultat fra omdannelsen, så jeg prøver at forstå, om begrænsningen skyldes første regnskabsår i sig selv, eller om der er særlige regler for skattefri virksomhedsomdannelse.