Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfradrag computer

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Sep 25
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej jeg har et enkeltmandsfirma der laver software udvikling, og er egentligt bare startet ud med at bruge min private pc.

Da jeg skulle bruge en ny (mit første køb i virksomheden) syntes jeg ellers at have sat mig ok ind i benyttelses regler osv.
ikke desto mindre ender jeg ude i power køber en bærbar pc siger egentligt det er til firma, oplyser mit telefonnummer. betaler med firmakort.

Jeg bogføre min udgift moms osv. men nu går det op for mig at en computer er underlagt omvendt momspligt og forøvrigt har han kun fået mit navn + addresse på den bon jeg fik (hvilket måske heller ikke er nok når beløbet er over 3000kr). jeg kan se man kan opdatere sin profil på power.dk og skrive firmanavn med i mit fornavn og downloade en rigtig faktura hvor der jo så for det første er rigtigt faktura format og firmanavn fremgår.

Skal jeg bare bogføre det hele med 0% momssats (som hvis der var en andel til privat brug), så gør jeg vel ikke noget forkert ?

eller er det en mulighed at vedlægge den dokumentation jeg har på købet og tager momsfradrag for det. (hvilke konsekvenser kan det have, det er vel en form for snyd selvom jeg i første omgang ikke var klar over det)
Tilmeldt 22. Feb 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:21

Hvis du har købt den i Power og der er moms på bon/fakturaen så bogføre du den bare som småanskaffelser. I dit regnskab. Da power og andre detailhandelsforretninger kun er underlagt omvendt betalingspligt hvis de sælger til mindre end 50% til private. Håber du kan bruge det til noget.

Fra Skanderborg
Tilmeldt 17. Sep 25
Indlæg ialt: 1
Fra  Gawistik ApS Skrevet kl. 14:21
Hvis du er momsregistreret og køber computeren til en pris inkl moms, skal du bogføre dette. Du kan så efterfølgende trække beløbet fra i det du ellers skulle betale i moms.
Tilmeldt 16. Sep 25
Skrevet kl. 18:54
Ok, så det redder mig at jeg har købt den et sted der primært sælger til private...

jeg kan bare se på skats side om moms at der gælder særlige regler for bærbar pc, tablets, elektronik, konsoller og lidt andet.

altså det er jo kun 2500kr eller sådan noget og får jeg ikke momsfradrag bliver de jo bare en udgift som der så er skattefradrag på. så økonomisk betyder det ikke det store for mig. vil bare gerne gøre det rigtigt.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46683
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

er computer i hjemmet (samme for andet i og for sig) skal momsen deles da der er privat rådighed, og SKAT accepterer 50/50
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Sep 25
Skrevet kl. 22:27
John Seriøst, en Computer er jo nærmest mit eneste "arbejdsredskab"? jeg har flere private computere jeg kan benytte og jeg har jo netop været nød til at købe en ny kun til firma brug da jeg har databehandler aftaler, adgang til systemer med personfølsomt data og lign der ikke er forligeligt med privat brug.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja seriøst -  jeg pjatter ikke - Når du har den hjemme vil skat kræve deling privat/firma og her er det lettest med 50/50 som SKAT så ikke kræver dokumentation for - og det uanset hvor mange du har. Samme med telefon og i øvrigt alt du har i hjemmet som kan bruges privat
Computer er speciel ved at du har fradrag for selv udgiften, uanset du har den hjemme - alt andet skal deles 

Når du bliver SÅ overrasket her, kan jeg KUN rode dig til at få en økonomiperson til regnskab og så koncentrer dig om det, du er god til i firmaet

GCPR handler i øvrigt ikke om hvilken computer men om opbevaring som kan være i sky mm - og om reglerne så følges for de data - når du alligevel har den i hjemmet og jo har samme adgang som du kan have på en anden gammel computer

vh John Hannover

Tilmeldt 16. Sep 25
Skrevet kl. 23:31
Hej John, tak for dit svar jog din tid, eg syntes det er kringlet at blive klog på de skatte og moms regler. (og jeg syntes ikke svarene er entydige heller ikke blandt "professionelle").

Jeg kan læse mig til på f.eks virksomhedsguiden
hvor der står:
Køber du fx en ny computer, som du kun bruger i din virksomhed, kan du trække momsen fra på købet. Betingelsen er, at du ikke på noget tidspunkt bruger den privat.

Og da jeg jo netop har købt den for at adskille, ville jeg jo sandsynliggøre at det kun er til firmaet.

Måske lidt akademisk, men dit svar giver mig flere spørgsmål end afklaring:
Gælder det for alting, hvis jeg nu var en tømmer i stedet for softwareudvikler og jeg havde min sav eller andet værktøj der hjemme var der så også kun 50/50 ... eller er det bare fordi det er en computer det er et problem.
Ville det samme gøre sig gældende hvis det var en server (altså hvis jeg købte en computer uden skærm eller noget, der skal bruges f.eks til at køre AI, hoste databaser og backup, hvis den står hos mig selv har jeg kun halvt fradrag)?

Ved du hvordan det fungere i praksis hvis jeg nu indberetter 100% moms og skattefradrag (som jeg ville mene var berettiget til) og skat så er uenig i det, er der så en dialog, kommer man bare til at betale differencen, bøde eller lign?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:09

ImageIcon:
Køber du fx en ny computer, som du kun bruger i din virksomhed, kan du trække momsen fra på købet. Betingelsen er, at du ikke på noget tidspunkt bruger den privat.

det kan du ikke hvis den er i hjemmet - på fremmed kontor ja  Du skal IKKE forvente skat godkender intet privat da den jo ER til rådighed

Jo mere af den slags jo mere besvær med SKAT - Hvad med at have en revisor ind over frem for bare internettet? det kan bllve dyrt til sidst - men valget er jo helt dit at bogføre som du vil - Det er muligt du kan argumentere for andet end 50/50 - hvis du synes det er risiko og besvær værd - 

vh john Hannover

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)