Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

APS og Holding

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jan 25
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Forum

Jeg har et APS som indtil videre ikke har givet det store overskud.

Men det kommer det nok til næste år.

Nogen har så sagt at jeg bør stifte et holdingselskab... af mange årsager.

1. Nemmere/billigere at sælge firma fra holding hvis det skal ske en dag.

2. Der kan trækkes udbytte ud i stedet for løn.

3. Holding hæfter ikke for evt. problemer i aps, som måtte koste en masse penge og evt. lukning af aps.

Nr. 2 forstår jeg bare ikke helt.

Når jeg læser om det, så kan jeg se at al overskud lavet i APS skal der betales 22% skat af før penge kanaliseres over i Holding selskab.

der kan jeg så trække udbytte ud til 27% i skat af de første 100.000 i udbytte (da jeg er gift). 42% derover.

Her er det jeg ikke helt forstår.

I APS får jeg løn og jeg betaler topskat af det hele (har andet lønmodtagerjob som rammer topskat).. Kigger jeg på min årsopgørelse så betyder topskat for mig 60% af sidste krone incl. AM.

Udbytte fra Holding vil jo reelt koste 22 + 27 =49% af de første 100.000kr. udbytte men 22 + 42 = 64% af det over 100.000kr.

Er det så ikke bare nemmere at give mig selv en høj løn i Aps og betale de 60% i skat af dem?

Eller hvor i består fordel? De 11 % jeg kan nøjes med ved at holde mig på 100.000 i udbytte.

Tilmeldt 17. Apr 25
Indlæg ialt: 1
Fra  Billigaarsregnskab.dk Skrevet kl. 14:24

Hej 

Det er korrekt med nummer 1, da holdingselskabet skal ende med at eje anparterne i dit driftsselskab. Salget vil være skatte fri for holding, da beskatningen sker når du trækker pengene ud af selskabet. Ved privat eje sker beskatningen personligt. Hvis selskabet ikke har væsentlige aktiver, kan du sælger over til lav pris nu og ellers få fortaget en aktieombytning, hvor der kommer et holding selskab over nuværende driftsselskab.

2. Ja du kan trække udbytte ud til lavere sats og lavere effektiv skatteprocent op til bundgrænsen på 135 t.kr. i 2025 - det kræver dog at der frie midler i selskabet.

3. I udgangspunktet hæfter holding ikke for driftsselskabet, medmindre der er giver selvskyldner kaution mv.

Der er flere måder at optimere en private økonomi, jeg kender dog ikke tallene i ApS, hvorfor svært at sige mere herom.

Vh. 

Mohammed

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46642
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:41

DRIFT BESKATTES AF OVERSKUD, INDEN DET KAN FLYTTE UDBYTTE UDEN SKAT TIL HLDING, MEN DET HJÆLPER IKE DIG. DU KAN TRÆKKE UDBYTTE FRA DRIFT DIREKTE FREM FOR VIA HOLDING, TIL HELT SAMME SKAT. DER SPARES IKKE SKAT VED HOLDING

DER SPRERS HELLER IKKE SKAT VED UDBYTTE FREM FOR LØN, MED MINDRE DU ER I TOPSKAT, OG SÅ ER DETT KUN 27% GRÆNSEN DER KAN FORLÆNGE TOPSKATTELOFTTE
LÆS GERNE http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

Venlig hilsen JOHN H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jan 25
Skrevet kl. 18:59

Mange tak for de store bogstaver Big Smile

Din artikel forklarer faktisk lige det jeg ikke kunne forstå hos alle de andre steder jeg kiggede.

Tak... jeg bliver i mit aps.

Var slet ikke klar over at jeg kunne få udbytte derfra i stedet for løn?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:36

Jeg har slet ikke opdaget den stop på caps l godt du kunne bruge det. ogsø :) Du kan få driftsudbytte med samme skat som holdingudbytte - du sparer barer ikke skat i forhold til løn, med mindre du er i topskat og lige får forlænget loftet med 27% udbyttet - men er du ikke i topskat, er udbytte og løn samme skat (først selskabsskat og så 27% af rest giver samme som bundskat, og selskabsskat + 42% udbytteskat = topskat

vh john H

Tilmeldt 2. Jan 25
Skrevet kl. 11:40

Jeg er i topskat allerede via mit faste lønmodtagerjob.

Pt. har jeg ikke fået noget fra mit eget firma.

Men næste år er der nok 200.000 til mig.

Kan se udbyttegrænse hæves til 75.000 i 2026.

Det vil vel sige at jeg så kan trække f.eks. 150.000 ud i udbytte til 27% i skat, efter de 22% er trukket?

Eller kan jeg ikke bruge ægtefællens 75.000 som jeg kan med aktiegevinster?

Hvis jeg kan vil det vel være 150.000 til reelt 49% beskatning i stedet for 60% eller deromkring, hvis jeg trak det ud som løn?

Forudsat jeg ikke har andet indkomst inden for dette område (aktiegevinster eller aktieudbytte).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:23

Jep og jo du kan anvende ægtefølle bund også hvis I slet ikke bruger den på andet

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)