Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero og Eurokonto

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. May 25
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har forsøgt at læse lidt i de forskellige fora herinde, men jeg synes ikke jeg kan finde noget der helt dækker.

Jeg har en eurokonto i mit dansk pengeinstitut, ligesom jeg har en konto i DKK. Jeg modtager betaling i Euro fra både danske og udenlandske B2B kunder, som går ind på eurokontoen. For at spare på vekselgebyrer osv, betaler jeg også selv fra eurokontoen, når jeg modtager fakturaer i euro.

Problemet opstår når jeg skal bogføre det i Dinero. Den kan tilsyneladende kun håndtere konti i DKK, så hvad er smartest at gøre her? Skal jeg slå bankintegrationen fra på eurokontoen, gøre det hele manuelt og omregne alle fakturaer til DKK til den gældende dags kurs? Beløbet bliver jo strengt taget aldrig omregnet i banken, så jeg risikerer at der kan opstå små unøjagtigheder i forhold til kursdifference.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:12

Slå fra men husk at alt jo bogføres i DKK og dermed får du en masse kursdifferencer på dine euro salg når du skal omregne til dkk

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 13:55

Hejsa,

Jeg har præcis samme setup og for at lette hverdagen så har jeg valgt at alt salg i Euro bogføres til kurs 7,43 og alt køb i euro også bogføres til kurs 7,43. Så opstår der ikke løbende kursdifferencer i regnskabet som kræver løbende bogføring. Til årsafslutningen så opgør jeg kontoen og laver én regulering.

Dette lader sig kun gøre med Euro da kursen er nærmest konstant og reguleringen sidst på året er minimal. Havde det været mere flydende valutaer som SEK, NOK eller USD så vil du måske skulle lave det anderledes. 

Grunden til at jeg bruser kurs 7,43 er at det stort set svarer til den kurs banken giver mig når jeg veksler euro til DKK og dermed er min veksleværdi af euro. 

Der er sikkert nogen som vil sige at jeg skal gøre det anderledes men dette er brugbart og ikke så tidskrævende. 

Jeg bruger IKKE Dinero's bankintegration da jeg reelt forudser at der er for mange posteringer jeg alligevel manuelt skal indtaste (Stripe-udbetalinger, Mobilepay-betalinger o.lign. som oftest er puljet sammen i én overførsel).

Tilmeldt 7. May 25
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:38

Tusind tak for svar! Jeg synes det lyder helt fornuftigt og ganske brugbart. Det er det jeg gør.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)