Hej Min bank er også hoppet med på bølgen med at udskifte vores Visa Dankort med Mastercard Debit kort Jeg kan ikke helt se det giver mig nogle fordele.
-For det første er det besværligt at skifte kort, en del betalinger er koblet op på kortet direkte og hvis ikke man lige kan huske hvad, så må man vente til der kommer evt. rykkere eller ting bliver afmeldt, før man finder ud af det. Er der nogle steder man kan se hvad der er koblet op på ens kort som man kan med fx pbs-betalinger til ens konto? -For det andet så kan det vel også betyde at hvis der på en given dato bliver trukket en del penge så kontoen går i minus, så bliver beløbene ikke trukket? dette kan vel så løses hvis det ene kort bliver lavet om til et Mastercard Credit... -For det tredje så kan jeg se at der nogle steder er ekstra gebyrer forbundet ved at betale med et MasterCard, dette er ikke kun direkte et fordyrende led men giver også mere bogføring, da gebyrerne vel skal bogføres separat uden moms? Herudover giver det flere posteringer og man kan risikere at ryge op i en dyrere gruppe i ens bogførings system, da det prisen typisk går på antal posteringer. -For det fjerde kan jeg nu ikke se hvilket kort der er blevet brugt til hvilken betaling, jeg bruger e-conomic med bankintegration og nu står der bare "Card" ud fra en betaling, før stor navnet på den der havde kortet. Så nu skal jeg ved manglende bilag først finde ud af hvem der har købt varen før jeg kan rykke medarbejderen for bilag, er der nogen der har en løsning på dette?
Jeg kan ikke rigtigt se at det giver mig nogle fordele overhovedet, herudover er det vel med til yderligere at forringe det danske betalings system med dankortet og vi får nu gjort os mere afhængige af udenlandske betalings løsninger og fordyrende mellemled, eller er det mig der ikke har set fordelene endnu?
Med venlig hilsen Jacob |
Jacob Lauvring:Jeg kan ikke helt se det giver mig nogle fordele.
Det giver dig også nogle meget høje omkostninger - som banken sjovt nok fralægger sig et hvert ansvar for, selvom det er bankerne der tvinger os over på Mastercard.
Jacob Lauvring:-For det tredje så kan jeg se at der nogle steder er ekstra gebyrer forbundet ved at betale med et MasterCard, dette er ikke kun direkte et fordyrende
Ja der er gebyr for hver eneste betalingen du laver, problemet er at du ikke kan få oplyst hvad gebyret er eller maximalt må være - prøv at spørg din bank.
Personligt har jeg oplevet alt fra 0 til 3,1 % gebyr ved handel i DK, tør ikke tænke på hvad gebyret er i udlandet.
PS: er ved at undersøge hvad konkurancestyrelen siger til den manglende konkurance på erhvervs betalingskort og de totalt ugennemsigtig gebyrer.
Hilsen
Ravn