Jeg flytter fra Storbritannien til Danmark, og jeg er begyndt at spekulere – hvor anderledes er momssystemet her? I Storbritannien er momssatsen 20 %, og jeg har altid brugt calcvat.uk til nemt at beregne den, men kan jeg stadig bruge det i Danmark? Hvad er den normale momssats i Danmark, og hvordan påvirker det priserne på varer og tjenester? Hvordan beregner man dansk moms – ganger man med nettobeløbet eller dividerer med bruttobeløbet? Hvis jeg modtager en faktura, der inkluderer moms, hvordan finder jeg så ud af beløbet før moms? Og hvad er egentlig "MOMS", som jeg hører så meget om i Danmark – skal jeg registrere mig som freelancer, og i så fald hvornår? Er der en indtægtstærskel, jeg skal kende til? Bør jeg lave en ny momsberegner specifikt til Danmark, ligesom calcvat.uk ? Og hvilke værktøjer eller tips bruger andre freelancere i Danmark til at håndtere moms
Moms er vel ikke meget anderledes end i UK. Den danske momssats er 25%.
De fleste firmaer bruger et regnskabsprogrem, da der i Danmark er krav om digital bogføring for de fleste virksomheder dog ikke de mindste firmer. fra 2026 skal firmaer med en årlig nettoomsætning på over 300.000 DKK. Et sådan system vil håndtere momsen for dig.
Du skal bruge et dansk regnskabsprogram som feks Dinero eller andre. Her har du konto med moms og konti til import og erhvervelsesmoms. Du kan ikke bruge andet lovligt til din bogføring i Danmark
Moms er 25% i DK - og regnes helt som i UK - 100 kr + 25% = 125 kr, og den anden vej, 125 kr x 80% = 100 kr
Når man lægger procent til 25% og fra 20% men det er jo ikke specielt for moms, det er al procentregning
Du skal momsregistreres når det står klart, at du vil omsætte 50.000 kr på helår 2025 - ikke når du når det, men så snart du kan se du vil nå det