Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flytning til Danmark: Spørgsmål om moms, MOMS-registrering og freelanceliv i udlandet

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra London
Tilmeldt 7. Apr 25
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg flytter fra Storbritannien til Danmark, og jeg er begyndt at spekulere – hvor anderledes er momssystemet her? I Storbritannien er momssatsen 20 %, og jeg har altid brugt calcvat.uk til nemt at beregne den, men kan jeg stadig bruge det i Danmark? Hvad er den normale momssats i Danmark, og hvordan påvirker det priserne på varer og tjenester? Hvordan beregner man dansk moms – ganger man med nettobeløbet eller dividerer med bruttobeløbet? Hvis jeg modtager en faktura, der inkluderer moms, hvordan finder jeg så ud af beløbet før moms? Og hvad er egentlig "MOMS", som jeg hører så meget om i Danmark – skal jeg registrere mig som freelancer, og i så fald hvornår? Er der en indtægtstærskel, jeg skal kende til? Bør jeg lave en ny momsberegner specifikt til Danmark, ligesom calcvat.uk ? Og hvilke værktøjer eller tips bruger andre freelancere i Danmark til at håndtere moms
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 10:18

Moms er vel ikke meget anderledes end i UK. Den danske momssats er 25%.   

De fleste firmaer bruger et regnskabsprogrem, da der i Danmark er krav om digital bogføring for de fleste virksomheder dog ikke de mindste firmer.   fra 2026 skal firmaer med en årlig nettoomsætning på over 300.000 DKK. Et sådan system vil håndtere momsen for dig. 

Skal du drive virksomhed i DK skal du registreres som virksomhed fra start af: enten som en enkeltmandsvirksomhed eller et anparts eller aktieselskab

Du kan lære mere om moms på SKATS hjemmeside

https://skat.dk/erhverv/moms 

Hilsen

Ravn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47138
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:19

Du skal bruge et dansk regnskabsprogram som feks Dinero eller andre. Her har du konto med moms og konti til import og erhvervelsesmoms. Du kan ikke bruge andet lovligt til din bogføring i Danmark

Moms er 25% i DK - og regnes helt som i UK - 100 kr + 25% = 125 kr, og den anden vej, 125 kr x 80% = 100 kr

Når man lægger procent til 25% og fra 20% men det er jo ikke specielt for moms, det er al procentregning

Du skal momsregistreres når det står klart, at du vil omsætte 50.000 kr på helår 2025 - ikke når du når det, men så snart du kan se du vil nå det

Uden momsregistrering skal firmaer du arbejder for angive honorar til skat

Du kan også bruge vikarbureau, som så fakturerer for dig med moms og giver dig løn - mener de trækker 6% for opgaven - google f.eks factofly

overvej letlæst E bog om personlig virksomhed med skat, moms og en masse andet basis https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

God vind John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)