Hej alle, I forbindelse med tanker omkring en mulig oursourcing af en del af vores textil-produktion, søger jeg råd til hvordan man bedst muligt sikrer sig mod, at den givne producent skulle finde på at producere og sælge vores produkter til andre. Vi er jo nødt til at udstyre dem med skabeloner og modeller. Jeg er med på at man aldrig kan sikre sig 100% men erfaringer fra andre er kærkomne. Mvh Claus |
Nu sidder vi i den anden ende og er en outsourcing virksomhed. Som grundholdning jf. vores terms of service, så tager vi f.eks. ikke nogen rettigheder til det vi producerer. Denne aftale bygger på blind respekt og tillid.
Det handler om flere faktorer baseret på både makro og mikro niveua.
På det større niveua, så handler det noget om virksomhedens kultur, både lokalt og nationalt. Er det "tilladt" at man snyder, korruption, er utilregnelig. I Danmark bliver største delen af vores aftaler bare lavet med et håndtryk, hvor man her i Litauen ville have 2-3 dokumenter, jurister, notarius og stempler.
På det mere nære niveua, så må du anse det forhold du får skabt mellem de beslutningstagere, der er på begge sider af et forhold. Kan der opbygges en tillid - hvad er risikoen ved et brud. Hvad er sandsynlighed og hvilke tiltag kan der gøres til at mindske dette. Det handler her om gulerødder og pisk.
Vores teoretiske ramme (vi er meget akademiske iværksættere i Imaginess), når vi arbejder med outsourcing er i store træk baseret på sund fornuft, gensiddig forståelse og fælles mål. At vi sidder danskere i Litauen giver en naturlig tillid.
Jeg kan anbefale bogen "Smarter Outsourcing" : http://www.bogpriser.dk/isbn-9780273705604/ Den kan være lidt tung, hvis man ikke sidder i top-management og tænker strategisk i sin outsourcing. Men god bog, godt opbygget...
Men, se din leverandør grundigt i øjnene før du vælger. Tillid kommer før pris...