Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukke ApS med overskud eller investere dem?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jan 25
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Jeg har et ApS, som tidligere har været benyttet til at holde nogle ejerandele rundt omkring.

Da jeg har solgt ejerandelene, og har ikke har planer om skulle være selvstændig igen, har jeg overvejet enten at lukke selvskabet helt, eller investere dem i værdipapirer som en form for ekstra opsparing. Der er tale om et overskud på omkring 300.000,- kr. Der er ingen gæld. Der er tidligere købt udstyr som computer og lignende, men virksomheden var aldrig momsregistreret, så det har jeg aldrig trukket fra.

Hvordan bliver jeg totalt set beskattet, hvis jeg lukker det?

Hvis jeg investerer dem, så bliver virksomheden lagerbeskattet, så vidt jeg forstår. Det har implikantioner for hvilke fonde eller ETF'er samt type (udbytte eller akkumulerende) jeg bør overveje?

Er der andre overvejelser, som jeg kunne have overset?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05

DU bliver beskattet af dit provenu efter lukning minus din oprindelige aktiekapital med 27/42% aktieskat

I ApS er alt lagerskat så det er helt lige meget med typen, akk, lager, udbytte

Det beskattes af årets samlede stigning med 22% og så udbytte til dig derefter 27/42% af resten

Husk det let koster 10.000 med erhvervskonto, logpligtig digital regnskabsprogram og lovpligtig ASK forsikring uanset ingen aktivitet eller ej

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jan 25
Skrevet kl. 12:18
Tusind tak for svaret!
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 580
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:27

Til dine overvejelser bør du også kende "progressionsgrænsen for aktieindkomst" - hvornår beskatningen går fra 27% til 42%. Det sker ved 67.500 kr - og ægtefæller har dobbelt op tilsammen.

Det bliver hurtigt også en privatøkonomisk overvejning. Hvis du f.eks. har banklån eller anden relativt højt forrentet gæld, så taler det for at få lukket ApS'et og afdraget gælden.

Under alle omstændigheder er 300.000 kr i underkanten i forhold til at holde et ApS i live.

Tilmeldt 17. Jan 25
Skrevet kl. 12:31
Tak for svaret og overvejelserne. Jeg har ingen gæld rent privatøkonomisk. Mine overvejelser var delvist af bekvemmelighed ift. lukning, og så smid pengene i min private opsparing.

Alternativet var at udbetale udbytte hvert år svarende til grænsen på 27% indtil der ikke er flere penge, men det virker også omstændigt givet størrelsen af overskudet.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:18

Baatnakken:
Tak for svaret og overvejelserne. Jeg har ingen gæld rent privatøkonomisk. Mine overvejelser var delvist af bekvemmelighed ift. lukning, og så smid pengene i min private opsparing.

Alternativet var at udbetale udbytte hvert år svarende til grænsen på 27% indtil der ikke er flere penge, men det virker også omstændigt givet størrelsen af overskudet.

ja og let de 10-15000 kr i faste omk hvert år oveni. At lukke med erklæring er ikke mere arbejde end andre årsafslutninger i princippet http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)