Jeg har et ApS, som tidligere har været benyttet til at holde nogle ejerandele rundt omkring.
Da jeg har solgt ejerandelene, og har ikke har planer om skulle være selvstændig igen, har jeg overvejet enten at lukke selvskabet helt, eller investere dem i værdipapirer som en form for ekstra opsparing. Der er tale om et overskud på omkring 300.000,- kr. Der er ingen gæld. Der er tidligere købt udstyr som computer og lignende, men virksomheden var aldrig momsregistreret, så det har jeg aldrig trukket fra.
Hvordan bliver jeg totalt set beskattet, hvis jeg lukker det?
Hvis jeg investerer dem, så bliver virksomheden lagerbeskattet, så vidt jeg forstår. Det har implikantioner for hvilke fonde eller ETF'er samt type (udbytte eller akkumulerende) jeg bør overveje?
Er der andre overvejelser, som jeg kunne have overset?
Til dine overvejelser bør du også kende "progressionsgrænsen for aktieindkomst" - hvornår beskatningen går fra 27% til 42%. Det sker ved 67.500 kr - og ægtefæller har dobbelt op tilsammen.
Det bliver hurtigt også en privatøkonomisk overvejning. Hvis du f.eks. har banklån eller anden relativt højt forrentet gæld, så taler det for at få lukket ApS'et og afdraget gælden.
Under alle omstændigheder er 300.000 kr i underkanten i forhold til at holde et ApS i live.
Tak for svaret og overvejelserne. Jeg har ingen gæld rent privatøkonomisk. Mine overvejelser var delvist af bekvemmelighed ift. lukning, og så smid pengene i min private opsparing.
Alternativet var at udbetale udbytte hvert år svarende til grænsen på 27% indtil der ikke er flere penge, men det virker også omstændigt givet størrelsen af overskudet.
Tak for svaret og overvejelserne. Jeg har ingen gæld rent privatøkonomisk. Mine overvejelser var delvist af bekvemmelighed ift. lukning, og så smid pengene i min private opsparing.
Alternativet var at udbetale udbytte hvert år svarende til grænsen på 27% indtil der ikke er flere penge, men det virker også omstændigt givet størrelsen af overskudet.