Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af enkeltmandsvirksomhed, privat indskud?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Feb 22
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er flyttet til udlandet,  og har derfor lukket min enkeltmandsvirksomhed i DK, og startet op igen i Portugal. 

I årene op til flytningen,  har jeg jeg købt forholdsvis stort ind til mit varetager, da jeg skulle gå fra at være selvstændig på deltid,  til at leve af det.

I forbindelse med lukning/åbning af virksomhed, har jeg "solgt"mit varelager fra mit danske cvr-nummer til mit portugisiske ditto, men ikke betalt for det, da jeg jo allerede har brugt pengene på at købe det første gang. 

Nu bliver jeg så beskattet i DK, af salget.

Mit spørgsmål er så : de penge jeg har skudt ind i virksomheden i 2024, kan jeg trække dem fra i virksomhedens overskud, således at jeg minimerer min skatteretlig? Overskuddet er kun fremkommet ved "salget "af varelageret, ellers ville jeg have gået ud med underskud.

Håber det er forståeligt...

Vh Helle 

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1173
Skrevet kl. 14:51

Hvorfor beskattet? Du "sælger" det jo til indkøbspris (så er der ingen gevinst), og du skal bare afregne momsen.

Kan det være, at du har klokket i det, og trukket dine indkøb med det samme, selvom det var kun aktiver?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:48

Første vigtiger punkt er at du har solgt til indkøbspris og med revers charge moms til Portugal - og du skal redegøre for det salg i blanket ved lukning

Det giver isoleret en indtægt nu og den skaber overskud som du beskattes af - Det bør dog, hvis du har gjort ting ret gå i 0, for du har da aldrig haft fradrag for et varerlager. Det skal altid tages op til indkøbspris 31/12 og flyttes fra udgift til værdi i status

Penge du har skudt ind er i status og ændrer intet ved resultat til skat, hverken når du skyder ind eller hæver

Umiddelbart virker du uden forståelse for EMV og skat og for ikke at få problem ved den lukning og tilmed ekstra havelågeskat af goodwill bør du ofre noget ordentlig hjælp

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)