Jeg står i den situation, at jeg i min virksomhed indkøber de fleste af mine produkter fra udlandet, det er der såmænd langt hen af vejen intet i vejen for da det er på moms fakturaer og jeg er godkendt til import/export. Dog snød det hele mig for ca 1 måned siden, jeg ønskede at købe nogle 3D printere hjem fra Bambu Lab i Tyskland til videresalg i min virksomhed, jeg var dog ikke godkendt til B2B hos Bambu Lab, hvorfor jeg fik lov til at betale dansk moms for mine første indkøb, 2 dage senere blev jeg godkendt hos Bambu Lab til B2B, jeg spurgte hos Bambu Lab om mine første 2 køb kunne moms refunderes, Bambu Lab bad mig gå til de danske myndigheder for refusion. Hos SKAT som jeg oplyste alle forhold var svaret klart, vi kan se på dine fakturaer at de er udstedt til dig som privat person og refusion er ikke muligt, ligesom bilagene ikke må medtages i dine regnskaber. Nu er det så bare lige jeg tænker, det her er da helt galt, for adspurgt hos SKAT, så skal jeg altså tage mine Bambu Lab fakturaer ud af regnskabet samt alle mine Aliexpress fra AliEurope, men så skal pengene for indkøbene også tilbage på kontoen og pengene for salget trækkes ud og i egen lomme, men det er jo at stoppe pengene "sort" i lommen! Hos Bambu Lab er der nu ikke flere problemer, mine fakturaer udstedet til mit firma påført mit momsnummer, men hos AliEurope hvor jeg køber mange dele og meget tilbehør til kunderne, kan jeg ikke oprette B2B og få en faktura udstedt til virksomheden med oplyst dansk momsnummer, betyder dette så at jeg ikke må købe varer der? Jeg tænker lidt, når jeg køber butiksinventar etc hos Jem & Fix, JYSK, Biltema og lignende er det jo bare en bon uden firmanavn eller momsnummer til min virksomhed og det er lovligt, men ikke fra Ali? Håber en kan hjælpe her, min ellers lille virksomhed er vokset utrolig hurtigt og er nok det man i dag vil kalde en mellem stor virksomhed med godt regnskab. |
Bon fra godkendt dansk kasseapparat op til 3000 kr godkendes, alt andet med faktura tydeligt til ens firma for fradrag, også udlandet i den grad
Du taber i princip momsen, for du må gerne sælge dem fra dig selv til firmaet for de du har givet for dem inkl, moms, men jo altså nu uden der så er momsfradrag i firmaet
Når de vil den vej, er det fordi det i fimaet, trods dansk moms det ikke har fradrag, skal bogføre med reverse charge under salgs moms men ikke med købsmoms fradrag, så dobbelt moms da du selv har accepteret fejlen
Skats råd er fint som jeg ser det
vh John Hannover