Almindelig lønmodtager i virksomhed x ca. 3-6 mdr. og stoppede i sep. 2023. Hyret til afslutning af div. projekter i ultimo 2024. De vil helst ikke genoprette mig i lønsystemet, hvilket er helt fint med mig, da samarbejdet afsluttes fuldt.
Smidig afslutning for dem uden jeg får ørene i maskinen hos nogle steder. Beløb ca. 100.000kr. Fremadrettet skal jeg være alm. lønmodtager et andet sted. Virksomheden er ikke momsregisteret, da branchen er momsfritaget. Mine ydelser er ikke momsfritaget. Jeg vil selvfølgelig gerne betale skat, AM-bidrag osv.
-Jeg kan vel ikke sende faktura for ca. 100.000kr. uden at momsregistere mig, hvilket jo vil være penge ud af vinduet for mig?
-Kan de udbetale mig honorar på ca. 100.000kr. eller samme som ovenstående - altså jeg skal momsregisteres?
-Kan de udbetale det som B-skat eller er det igen blot samme scenario?
-Anden lovlig afregningsmetode?
Håber det giver mening :-) På forhånd mange tak! Hygge fra Kasse
du er givet som du skriver alm lønmodtager og det må du kun betale dig som løn med skattetræk. Du ville miste momsfradrag og alle selvstændige fradrag hvis du fakturerede Det er ikke hvad man aftaler, der er lov om det
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
1. Er det fordi jeg tidligere har været ansat i virksomheden?
Ansættelsesforholdet er afsluttet for et år siden og nu har de hyret mig ind i en afgrænset periode (2 mdr.) til en specifik opgave og det kommer ikke til at ske igen.
2. Hvis en virksomhed ansætter en ekstern konsulent til en afgrænset opgave som en "engangsforetilling" er de så forpligtet til at oprette vedkommende i deres lønsystem?
2 ja men er det engang kan det være honorar som de indberetter men ikke trække skat af. De hænger på manglende skat hvis ikke modtager betaler den og skat mener det skulle være løn
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER