Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er 'Erhvervssystemet (ES)?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Oct 19
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg lukket vores virksomhed i December 2023, og har et overskud på skattekontoen, vi arbejder på at få udbetalt. Skat har for nyligt sendt os følgende besked:

"For at foretage udbetaling af tilgodehavender, opdater venligst oplysningerne i Erhvervssystemet.

Under ledelse i Erhvervssystemet vises der ingen oplysninger om ejere. Uden det kan vi ikke foretage udbetaling af tilgodehavendet."

Er det nogen der kan hjælpe mig her? Vi er ophørte ejere, og er registreret alle de korrekte steder, sådan som virk.dk, osv. Hvor finder jeg erhvervssystemet, og kan jeg registreres som ejer, da vi ophørte, med hjælp af revisor, i slut 2023?

Tak,

Ida

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:04

I/S eller ApS?
Erhvervssystemet må være virk.dk erhvervsstyrelsen - men hvis selskabet er lukket, så er der jo ikke ejere mere men tal med den revisor der lukkede jer i 2023 for denne må jo da have taget hensyn til, om der var penge der skulle ud fra skat . eller ind til skat og andre kreditorer, i forbindelse med lukningen. 

Der skal være en eller flere registrerede ejere officielt og der skal - hvis I/S eller ApS værre en nemkonto der kan udbetales til.

Du kan skrive CVR her, så kan vi se hvad der står i virk, og om årsagen er, at det er lukket og derfor ikke eksisterer ejere længer - du ved selv om der er en nemkonto tilknyttet

Det rigtige var at få penge ind og ud så alt var på plads, inden der endeligt lukkedes i virk.dk, det andet giver altid problemer, men I er jo i den fine situation at I kan gå til den revisor der lukkede, og som jeg klart vil mene skulle tage hensyn til netop det skattetilgodehavende og som kan sige, hvordan pengene ellers kan udbetales privat måske, til de registrerede ejere i rette forhold

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Oct 19
Skrevet kl. 23:51

Hej John, 

Mange tak for at svare, og også så hurtig. 

Det var en ApS virksomhed med to ejere. Vi har vært registreret ved virk.dk, og står nå som ophørte ejere af selskabet. Videre har jeg også sendt en samtykkeerklæring til skat at vi ønsker udbetalingen, underskrevet af mig, og min medejer. Vores CVR er/var DK 39850680. 

Vi har stadig vores nemkonto, nemlig da vi ventede på denne sidste udbetaling fra skat, før vi ville lukke den. Og det har vores bank gået med på, end så længe. 

Jeg sendte en mail til vores revisor i fredag, men jeg ringer han lige også på mandag, og hører om han ikke kan tage en kig på det. Han var klar over, at vi ventede en udbetaling fra skattekontoen, da vi var i lukningsproces, og har også assisteret os, under hele lukkeprocessen. Så det er lidt mærkelig, at vi nu er i denne situation.

Mange mange tak John, og rigtig god aften til dig!

Kh,

Ida

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:03

Normalt får i, efter SKAT har accepteret og godkendt skatteerklæringen, helt automatisk selskabet lukket, og først da, og først da overflyttes provenu til ApS reg. nemkonto OG banken får besked, og frigiver til ejerne efter % ejerskab

Jeg kan ikke gætte hvad der kan være galt her, for det ren automatik

• indsende begæring om skatteerklæring med lukke selvangivelse
  • Afvente op til max 6 mdr, ofter før, og SKAT underskriver og sender automatisk til erhvervsstyrelsen
  • Erhvervsstyrelsen lukker nu selskabet og udbetaler provenu til selskabets nemkonto der herefter opløses ved udbetaling til ejerne

jeg kan se I ejer sammen en fra DK og en fra udenfor, men det burde ikke på nogen måde påvirke skattekonto udløsning til ApS Nemkonto

Derfra kan jeg ikke sige, om banken behøver mere oplyst om den udenlandske medejer

Jeres revisor bør nemt rede det ud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Oct 19
Skrevet kl. 08:35

Hej John, 

Igen tak! Det er ingen problem med at vi er en dansk ejer og en udenlandsk ejer, den har vi bøvlet med, og løst, igennem hele vores kørselsperiode af selskabet. 

Ifht til dine oplysninger og lukning af selskab, så har vi også følgt den "opskrift" du henviser til. Jeg tror, hvor det gik galt, er at vores udbetalingsgrænse ikke var sat til "0" i skat, da vi ville undgå at skulle gå i minus på vores skattekonto, før vores sidste virksomhedssskat, var blevet betalt. Så vores skattekonto og virk.dk blev lukket, før vores udestående på vores skattekonto blev tilbageført. Jeg har så bedt banken om at ikke lukke vores nemkonto, da vi bøvler med dette, ellers ville den også være lukket. 

Igen tak John, og jeg ringer vores revisor. 

Kh,

Ida

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)