Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varenummersystem til produktionsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Pedersen
Tilmeldt 24. Mar 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Kan ikke rigtigt finde en tråd, der helt svarer til det, jeg gerne vil, håber, nogle kan hjælpe mig lidt på vej:

Jeg har ca 25års erfaring med beregning, konstruktion, indkøb, produktion, montage, shipping, opstart og troubleshooting worldwide af specialdesignet hurtigtroterende maskineri, heraf 12 år med ledelse og de seneste 10 år som selvstændig konsulent incl nogle lederpositioner i en god rodet blanding. Er gået igang med "det store livsprojekt" og sidder og konstruerer en række maskiner, jeg selv vil prøve at sætte i produktion.

Det betyder dog, at jeg skal have styr på varenummerdatabase med tegningsdokumentation, styklister, udskrivning af dokumentationssæt, priser, lager, indkøbs- og salgsfunktioner olign. Med en stor prioritet på netop dokumentation, så revisioner olign håndteres og skinner igennem i indkøbsordrer uden problemer - og styklister kan håndteres og udskrives med tilhørende tegningssæt. 

Jeg holder pt det hele i et excelark, men det vil på et tidspunkt blive helt håbløst at styre manuelt, så jo tidligere jeg får et system sat op, jo bedre.

Der vil over tid blive en database med en 2-3.000 specialdesignede dele og dertil en måske 10-20.000 indkøbsdele som skruer, oringe osv. Pt er jeg alene om det hele, men får jeg gang i et par ordrer, skal der hurtigt ansættes et par folk.

Det er ikke så meget økonomi, jeg har behov for (det kan håndteres i et særskilt regnskabsprogram om nødvendigt). Det vigtigste er, at dokumentationen kan anvendes uden en masse manuelt roden rundt og indkøbslister kan genereres under hensyn til leveringstider. Priser osv skal jeg nok finde ud af med leverandørerne. Dertil skal jeg have det sat op, så det kan håndteres online enten via en vpn eller simpelthen et cloudbaseret system.

Jeg er nok en af de der gamle træstubbe, der står fast på, at det er kvaliteten af ingeniørarbejdet, der skaber økonomien - hvis arbejdet er gjort ordentligt, skal økonomien nok følge efter. Så det er ingeniørens vinkel på det her, jeg er ude efter, ikke den uproduktive djøf'ers...;-)

Noget, jeg bestemt ikke er god til, er at finde ud af, hvad hulen, der findes på markedet af software, der uden at koste kassen og en masse ekstraarbejde i det daglige kan håndtere de her ting.

Dvs, det jeg søger, er et typisk program til at håndtere varenumre, dokumentation, styklister, så jeg kan udskrive behov ud fra styklister, der sættes i produktion - og hjælpe med at generere nødvendige indkøb ud fra, hvad der er på lager og hvad der ikke er. Jeg kan sagtens google PDM, ERP eller noget andet fancy, men de hits, jeg finder, giver ingen mening for mig, det er sort snak, når jeg sidder og kigger på hjemmesiderne...

Håber, det giver mening og nogle kan hjælpe:-)

VH Niels

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)