Jeg drøfter med en bogholder, om det er nødvendigt at der er vedhæftet (digitalt) bilag på ALT. Især på ind/udbetalinger. Jeg bruger Dinero og de automatiske funktioner med Bankafstemning.
Der er selvfølgelig vedhæftet bilag for salgsfakturaer og også for alle køb. Men der hvor betaling sker forskudt (altså kredit), så mener bogholderen at man skal udskrive hvert eneste bilag fra banken, og vedhæfte til hver eneste transaktion.
Det mener jeg ikke man skal. Men jeg kan ikke finde en (§) tekst der eksplicit skriver det. Så meget gerne hjælp til om jeg har ret, og især også link/henvisning til en officiel tekst (så bogholderen overbevises).
Jeg er enig med dig, men jeg er bange for at du ikke finder links på det.
Erhvervsstyrelsen har meldt ud at ALLE bilags skal forefindes digitalt, men jeg synes der er en del der er uafklaret.
Skal en salgsfaktura fx være gemt som PDF eller bare kunne genskabes som PDF ved behov?
Skal der dannes et bilag på en post på 1,75 på renter i banken - eller må den godt bogføres direkte på bank-asfstemnings-posten.
Og hvad med FIK indbetalinger, eller betalinger som du nævner.
Jeg tror at det pt afhænger af bogholder (og senere revisors) holdning, og så kommer det til at blive præciseret via domme hvor det skiller ..
Blot mine 2cent
/Lasse
Bilag skal kunne genskabes med deres direkte tilknytning til bogførslen af dem - så klik på bogførelse skal kunne åbne bilaget i en brugbar form direkte
Jeg tror du slipper for problem med renten når bank er opkræver og modkonto, men ellers - beats me
Hvad der undrer er - hvorfor de overvejelser?? Der er ingen der har en kinamands chance for at overholde alle de krav der er til digitale systemer privat, uden det ville koste uendeligt meget mere, end at anvende systemerne OG, de overholder automatisk reglerne for dig OG gemme kopi i + 5 år uanset du er lukket og konkurs og
Jeg forstår ikke hvad du vil med din usikkerhed, for du kan garanteret IKKE selv overholde reglerne - bla.a skal hver konto mappes til en konto i skats og erhvervstyrelsens standard konto plan og der er meget mere i det
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Men der hvor betaling sker forskudt (altså kredit), så mener bogholderen at man skal udskrive hvert eneste bilag fra banken, og vedhæfte til hver eneste transaktion.
Altså dinero burde være indrettet så den sikrer der er de bilag som kræves til alle transaktioner automatisk, prøv at høre om ikke det stemmer
Betalinger sker med tilknytning til det bilag som betalingen dækker . enten din faktura til dine kunder, eller leverandørfaktura under skyldige, så alle betalinger af den art er helt automatisk knyttet korrekt i regnskabet, også bilagsmæssigt
Behøver man uploade bank udtog hvis man får 1,5 kr i rente, er nok for mig eneste usikre, men igen - da opkræver og bank hvor det stemmer samme dag er samme, tror jeg ikke man behøver det, og jeg tror ikke Dinero ville lade en postering ske uden bilag uden at bede om det - det tror jeg ligger i netop den godkendelse de programmer har fået
Hør Dinero support om det og lad høre hvad de siger, de ved det jo sjovt nok
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER