Kære alle, Jeg starter om lidt i et nyt job, hvor jeg kommer langt over topskattegrænsen og derfor påtænker jeg at lave en iværksætterkonto Hvor jeg indsætter de maksimale 250.000,- I min nye kontrakt har jeg en aktieoption, som jeg kan indfri til at blive lille medejer af firmaet Indenfor 5 år. Jeg har haft et holdingselskab siden 2018 som ejede et nu lukket driftselskab. Jeg havde egentlig forventet at jeg ville skyde pengene fra iværksætterkontoen over i holdingselskabet og lade dette købe min option - men det læser jeg i øvrige tråde at dette ikke er en mulighed. Men må jeg starte et driftsselskab under det nuværende Holding og flytte pengene fra iværksætterkontoen herover? og må pengene i det hele taget bruges til at købe min option (jeg arbejder jo formelt ind i det firma, men modtager selvfølgelig ikke løn fra mit eget selskab) vh. JHP |
ja betal en revisor eller skatteekspert som f.eks Bent Zimmermann (let at google) for råd
Mener godt den kan være i driftsselskab men det skal være aktivt drevet, ikke formueforvaltning eller ejendoms osv . men tal med revisor
Dine optioner skal du endeligt afklare, om de overhovedet kan gives til dit ApS fra din arbejdsplads, det ville jeg tvivle meget på - Det er jo ikke et drift ApS der er rette modtager - f.eks modtage lønnen til et ApS ville være klart ulovligt og give skat over 100% - og du kan ikke omgå den personlige skat af disse på den måde heller, men det afklarer du med skatteeksperten
vh John Hannover