Jeg driver til dagligt et savværk hvor vi producere diverse brædder, tømmer og lignende.
Vi har problemer med at nogle (meget få) kunder ikke afhenter deres ordre (som er betalt) eller er meget lang tid om at afhente dem.
Nogle af de produkter vi laver er specialskåret til kunden, hvilke vil sige vi ikke bare vil give pengene tilbage på da det ikke nødvendigvis kan sælges videre til andre.
Problemet er at disse produkter typisk fylder en 5 - 10 m2 og det optager selvfølgelig meget plads, når kunderne ikke afhenter. Vi er ikke et lagerhotel og vi har begrænset plads til den slags.
Hvad har vi af muligheder? Må vi "kassere" en kundes ordre hvis den ikke er afhentet inden en vis tid (selvfølgelig oplyst til kunden på forhånd) og hvordan forholder det sig til de penge kunden har betalt?
hvis special tilvirkede - så skal I skriftlig gøre kunden opmærksom på, at hvis varen ikke afhentes inden for (en rimelig tid f.eks 14-30 dage) så vil varen uden videre blive destrueret, og deres penge dermed tabt.
Jo dyrere en ting, jo længere frist og mere rykker indsats vil retspraksis sige. En RR automobil i specialfarve som er forudbetalt, skal der bruges overordentlig meget rykkerkraft på OG gives tid, et stykke stof til 500 kr specialskåret, kan I bruge mindre rykker (men absolut mindst EN I er sikker på kommer frem) før I destruerer
Alternativt med helt dyre ting, kan køber der ikke afhenter dømmes til at betale opbevaringen der blev nødvendig for dig til
Området er derfor lidt fleksibelt - men vær sikker på din kunde ved det og ikke er afgået ved døden - hvor boet skal ind over - specielt igen med de dyre ting
Jeg kan ikke, så længe det er specialfremstillet og derfor forudbetalt, se forskel privat eller B2B
Du bør absolut inkludere det i dine handelsbetingelser, at specialfremstillede (som jo er eneste du må hæve penge for før afsendt till B2C) skal være afhentet - eller modtaget - senest 30 dg efter de er afsendt/meldt klar til afhentning, så kunden ved det på forhånd
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Så kan du måske også hjælpe med et lille opfølgende spørgsmål
Nu skriver du vi ikke må hæve penge før produktet er afsendt B2C. det gør vi heller ikke, da man ikke kan handle direkte på vores hjemmeside.
Men vil det sige vi heller ikke må opkræve forudbetaling på ikke specialfremstillede produkter ved B2C handel? før færdigt produkt er sendt med vognmand?
Så kan du måske også hjælpe med et lille opfølgende spørgsmål
Nu skriver du vi ikke må hæve penge før produktet er afsendt B2C. det gør vi heller ikke, da man ikke kan handle direkte på vores hjemmeside.
Men vil det sige vi heller ikke må opkræve forudbetaling på ikke specialfremstillede produkter ved B2C handel? før færdigt produkt er sendt med vognmand?
ja det må i ikke når det bestilles. først ved afsendelse, så penge tilbage til kunder der ikke reagerer. Kun produkter der helt special fremstilles (ikke noget med at ikke lige have den hjemme) må forudopkræves
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER