Jeg er ret ny indenfor at være selvstændig. Jeg startede i september 2023 og har ikke taget løn ud endnu. Ikke fordi der ikke er penge til det, men fordi jeg ikke kan gennemskue alt det med skat og mellemregning. Jeg kører min virksomhed som EMV og er tilmeldt VSO. Hvis jeg starter med mellemregningenskontoen, er jeg kommet frem til at dette faktisk er "mine" penge privat og jeg derfor kan hæve disse uden at skal tænke på skat. På min mellemregningskonto er det primært kørsel, diæter og udlæg som ligger. Hvis jeg så kigger på at få overskud ud begynder det at blive lidt svært, syntes jeg. Jeg har på min forskudsopgørelse indberettet 800.000 i overskud, da min plan er at trække penge ud op til topskat, indbetale max på ratepension og lade resten stå i firmaet. Jeg betaler b-skat løbende. Mit spørgsmål går så på, hvor mange penge jeg kan hive ud til mig selv uden at betale topskat. Jeg kan slet ikke gennemskue det når jeg betaler aconto skat, samt ens diverse fradrag man har ved siden af (A-kasse, realkreditlån mm). Findes der en form beregner hvor man kan se, hvad man ca. kan tage ud? Jeg har fundet sådan nogle tal her fra blicher: 40,0 % for lønudbetalinger op til 424.662 kr. 42,8 % for lønudbetalinger i intervallet 424.662 kr. til 641.297 kr. Løn: 641.297 Beskatning: 242.598 Netto rådighed: 398.699 Er det så simpelt? Kan jeg "bare" tage lige omkring 400.000 og flytte over på min privatkonto? Jeg skal selvfølgelig omkring en revisor, men jeg kan godt lide selv at have sat mig ind i tingene også. |
1 du skal kun bruge VSO hvis du har god grund - feks topskat - ellers sparer du bare op til topskat frem for at få overskud til bundskat
2 Du har ikke løn i EMV uanset VSO du beskattes af overskud og ved VSO er der så 22% acontoskat af det du ikke hæver - udskydes og sparer derfor op til topskat i princip
3 Du skal aldrig bruge VSO selv uden en kyndig. Hæverækkefølgen er svær og i flertal af gør det selv VSO ender det med gråd og skattegæld - gå til den revisor eller anden økonomi/VSO kyndig bogholder
4 du skal forskudsregistrere forventet overskud og når du har gjort det, er skatten af det betalt og du kan jo så hæve det beløb uden videre i mellemregning privat hævet, men når du er VSO skal du intet røre før det hele er sat korrekt op fra start
vh John Hannover