Situationen er den, at jeg har en gammel skattekonto, hvilket betyder at balancen var cirka -10.000 kr. ved virksomhedsstart (enkeltmandsvirksomhed) i 2023 grundet gammel gæld.
A) Så vidt jeg ved, skal jeg sætte min åbningsbalance for 2023 (første regnskabsår), men hvis jeg blot sætter den til Skattekonto -10.000 kr., så stemmer balancen ikke. Er dette korrekt? Hvis ikke, hvordan skal jeg så åbne mit regnskab? Bortset fra Skattekontoen er alt i 0.
B) I et enkelt tilfælde er der lavet en indbetaling til Skattekontoen fra en privat konto i 2023. Skal dette blot bogføres på Mellemregning fremfor Bank?
C) Min skattekonto var ved udgangen af 2023 stadig i -2.000 kr. grundet den gamle gæld, som tager en krig at få lov til at betale. Vil dette give mig problemer med min balance for 2023?
A bogfør - skattekonto mod privat hævet så skattekonto stemmer med først kendte tal fra den
B Ja privat ind mellemregning mod + skattekonto
C den burde stemme hvis du har bogført A som netop sikrer skattekonto stemmer fra start og hvor du så selv kender transaktionerne helt og kan se på skattekontoen jo
A) Okay, så jeg tilpasser ikke åbningsbalancen, men bogfører i stedet balancen på skattekontoen ved virksomhedsstart som et privat udtræk (fra skattekonto i stedet for eksempelvis bank) på datoen for virksomhedsstart?
B) Tjek!
C) Tjek! Bogføringen af bevægelserne i 2023 efter virksomhedsstart er relativt ligetil - så længe jeg kan få den rigtige åbningsbalance.
A) Okay, så jeg tilpasser ikke åbningsbalancen, men bogfører i stedet balancen på skattekontoen ved virksomhedsstart som et privat udtræk (fra skattekonto i stedet for eksempelvis bank) på datoen for virksomhedsstart?
B) Tjek!
C) Tjek! Bogføringen af bevægelserne i 2023 efter virksomhedsstart er relativt ligetil - så længe jeg kan få den rigtige åbningsbalance.
Mvh.
ja det må være løsningen når du ikke havde det i åbningsbalance - og der er jo ikke fradrag heller for den negative del - som der jo ikke er det for hverken personlig skat eller bod og afgift og rente - Det var rart hvis en revisor så med når du bogførte her i start, en det lyder ok vh John Hannover
ja det må være løsningen når du ikke havde det i åbningsbalance - og der er jo ikke fradrag heller for den negative del - som der jo ikke er det for hverken personlig skat eller bod og afgift og rente - Det var rart hvis en revisor så med når du bogførte her i start, en det lyder ok
Rent teknisk er der vel ikke nogen forskel på at bogføre som du foreslår *eller* at rette åbningsbalancen med minus på skattekontoen og tilsvarende plus på mellemregning - eller? Ja, jeg skal nok have en revisor indover uanset hvad. Men derfor kan jeg godt lide at have en nogenlunde forståelse af, hvordan tingene hænger sammen :)
ja det må være løsningen når du ikke havde det i åbningsbalance - og der er jo ikke fradrag heller for den negative del - som der jo ikke er det for hverken personlig skat eller bod og afgift og rente - Det var rart hvis en revisor så med når du bogførte her i start, en det lyder ok
Rent teknisk er der vel ikke nogen forskel på at bogføre som du foreslår *eller* at rette åbningsbalancen med minus på skattekontoen og tilsvarende plus på mellemregning - eller? Ja, jeg skal nok have en revisor indover uanset hvad. Men derfor kan jeg godt lide at have en nogenlunde forståelse af, hvordan tingene hænger sammen :)
ja hvis du kan rette åbning uden alt forfra er det klart bedst