Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugt moms - Køb fra virksomhed i EU, sælger til privat i DK

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Vi er meget i tvivl om brugt moms ordning. Vi er virksomhed med CVR

Køb fra EU virksomhed (med brugt moms ordning - uden moms)

Sælger til privat i DK. 

For eks. 

Købspris 1000 DKK

Salgspris 1500 DKK plus moms 

Er salgspris på faktura til privat : 1875 DKK ? 

og vi betaler ikke fuld salgsmoms til SKAT, men 500 (fortjeneste) *80%*0,25 = 100 DKK i stedet? 

Takker. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:44

TN:
Køb fra EU virksomhed (med brugt moms ordning - uden moms)

Stop stop. Fra virksomhed uden moms i EU er jo reverse charge og kan slet ikke være i brugtmoms. Det skal jo angives som erhvervelsesmoms i regnskabet

Du kan KUN bruge brugtmoms ved køb fra 100% private - ikke fra andre virksomheder

Brugtmoms er noget af det der får flest i fedtefadet og skat kan være meget hårde og ændre alt hvis man ligger og bruger brugtmoms galt

Få en bogholder der kan brugtmoms, du er på vej til at grave et hul du ikke vil ned i

Få indberettet fuld moms af alt salg du har med brugtmoms hvor det er købt fra virksomhed i EU - det er altid uden mms på faktura, men skal jo bogføres korrekt som erhvervelsesmoms - og skal kan krydskontrollere i dag da EU systemet indberetter EU virksomhedens salg på dit momsnr til deres system

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:56

Hej John

Tak for svaret. Vi er bare i gang med at undersøge om det derfor heldigvis ikke starter noget. 

Du har skrevet "det skal være køb fra 100% private"

Men jeg har fundet på Skat hjemmesiden : 

Brugtmomsordningen kan kun bruges, når man køber genstande til videresalg fra private, fra ikke-momsregistrerede, og fra andre brugthandlere i Danmark eller EU, hvor der ikke fremgår moms på købsfaktura/afregningsbilag.

Jeg mener vi køber de varer fra "andre brugthandlere i EU". Og selvfølgelig opfylder købsfakturaer de krav fra SKAT.

Så det er helt fint med det ikke ? 

Takker. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:40

TN:
Brugtmomsordningen kan kun bruges, når man køber genstande til videresalg fra private, fra ikke-momsregistrerede, og fra andre brugthandlere i Danmark eller EU, hvor der ikke fremgår moms på købsfaktura/afregningsbilag.

Så skal det fremgå af faktura den er solgt på brugtmomsordning

Alle i EU sender jo uden moms til dig når du er momsregistreret og jeg kender ikke mange virksomheder der sælger ud af eget land efter brugtmomsordning
At der ikke er moms på faktura, er ren standard (og så bør der være tekst i stil med Reverse charge)

Det er KUN fra private eller ikke momsregistrerede firmaer du kan købe og bruge brugtmoms ellers aldrig

Du bør ikke være gør det selv med den slags, brugt moms er kompliceret og kiks en og skat kan forkaste hele regnskabet . de sidder ikke og kigger hver og en så, og så får du 20% moms på hele dit salg uanset hvad. Brugtmoms er noget man skal bruge hjælp til bogføring af i en opstart mindst - SÅ mange knækker nakken og ender i gældsstyrelsen helt uforvarende. Der er fejl i langt over 50% af brugtmomsvirksomheder ved kontrol og der er langt mere kontrol med dem, af samme årsag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)