Jeg har et spørgsmål der omhandler revisors ansvar og oplysningspligt. Hvis en revisor laver en fejl som en kunde opdager, og gør revisoren opmærksom på - og revisor samtidig har "sammenlignelige" klienter, hvor nogle af de samme forhold gør sig gældende - hvor revisoren med andre ord, uden videre vil kunne konkludere at samme fejl er begået... har revisoren da oplysningspligt ift. de berørte kunder? Eller er revisoren i sin gode ret til at hemmeligholde fejl overfor øvrige kunder, og først påtage sig ansvar, hvis/når disse kunder selv opdager fejlen? Vi taler fejl der har kostet kunderne penge. Jeg har været i et scenarie som ovenfor. Jeg blev gjort bekendt med at en fejl var blevet begået hos en anden af revisorens kunder, med en større skatteregning til følge. Og da jeg tog hul på det overfor revisoren, gjorde vedkommende revisor mig opmærksom på, at han havde lavet en fejl hos en kunde der medførte en for høj, ikke-refunderbar skat, men at han ikke foretog sig noget ift sine øvrige kunder. Det viste sig siden, at jeg var ramt af samme fejl. Og det må formodes at der er flere udover mig - som bare ikke ved besked, fordi revisor ikke tager ansvar for sin fejl. Har revisor intet ansvar, når han finder ud af, at en fejl er begået (i dette formoder jeg, at vedkommende er bevidst om at forglemmelsen ikke kun berørte den ene første kunde). Har man ingen oplysningspligt som revisor når man opdager at fejl er begået? Lader man det være op til den enkeltes moral...? På forhånd tak for input! Flexy. |
det tør jeg ikke sige uden at vide meget mere om fejlen, men hvordan vil du bevise, at revisor vidste at samme fejl var begået flere steder med samme effekt?. Det er klart, at kan du vise at han klart burde vide det, så skal revisor rette det
ER det overhovedet en godkendt revisor, så kan du jo i så fald klage til revisorforening/klagenævn - er det ikke, men bare en der bruger den ubeskyttede tittel (som også min hun gør) så er du jo ude i civilt søgsmål
Jeg går ud fra, at du HAR gjort opmærksom på det og ikke fået positivt response
vh John Hannover