Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om gæld i selskab og indfrielse af denne

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 07:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har et holdingselskab (lad os kalde det Holding ApS), som har 50% af et selskab som jeg arbejder i fuldtid til daglig (lad os kalde det Primær ApS). Holdingselskabet har også 60% af et andet selskab som jeg har arbejdet i som bibeskæftigelse (lad os kalde det Bi ApS).

Jeg har privat lånt 300.000 kr. til Holding ApS, som har lånt pengene videre til Bi ApS. Det er ikke gået som forventet, alle aktiviteter er lukket ned og jeg vil egentlig gerne lukke selskabet, men ikke når der er gæld.

Mit spørgsmål er derfor:

1a) Da jeg får løn hver måned fra Primær ApS, vil det være muligt at Bi ApS fakturerer et beløb hver måned svarende til min løn, fx. som konsulenttimer, hvorfra jeg så afdrager dette beløb til Holding ApS og afdrager videre til mig privat, indtil gælden er indfriet?

1b) Hvis ovenstående ikke er muligt, kan en del af min løn evt. faktureres sådan, fx. 50% fakturering, og 50% alm. løn, så jeg stadig betaler til pension osv.?

2) Er det lovligt?

3) Er det regnskabsteknisk muligt?

4) Jeg skal vel ikke beskattes privat, da det jo er gæld der indfries, eller?

5) Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på? Min personlige indtægt vil selvfølgelig blive mindre jo, så der skal vel rettes i forskudsopgørelse, men er der andet man bør være opmærksom på når man pludselig går 6-7 måneder uden reel løn?

Selskabet Bi ApS skal naturligvis betale selskabsskat af overskuddet, det er jeg med på.

Der er styr på alt med gælden, der er lavet gældsdokumenter i sin tid, og der betales løbende renter svarende til markedsrenten. Jeg vil bare gerne ha indfriet den gæld, så jeg ikke skal betale renter hvert år, samt så jeg kan lukke selskabet uden gæld i det.

Vil gerne sikre mig at det hele foregår efter bogen.

Ser frem til at høre fra jer eksperter 😊

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50

FL-:
1a) Da jeg får løn hver måned fra Primær ApS, vil det være muligt at Bi ApS fakturerer et beløb hver måned svarende til min løn, fx. som konsulenttimer, hvorfra jeg så afdrager dette beløb til Holding ApS og afdrager videre til mig privat, indtil gælden er indfriet?

Nej det vil skat givet forkaste og det vil kunne være ulovligt aktionærlån - man skal aldrig fakturere sit holding og hele opsætningen vil gå klart galt 

Du bør gå til en revisor - men din plan vil give tripple skat (over 100%)

Er pengene tabt har du personligt ikke fradrag for tabet - beløbets størrelse skriger på at få en revisor med ind over for at se alle muligheder, men den nævnte vil jeg kalde helt udelukket op alle områder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:14

Cookie - John Hannover:

FL-:

Nej det vil skat givet forkaste og det vil kunne være ulovligt aktionærlån - man skal aldrig fakturere sit holding og hele opsætningen vil gå klart galt 

Du bør gå til en revisor - men din plan vil give tripple skat (over 100%)

Er pengene tabt har du personligt ikke fradrag for tabet - beløbets størrelse skriger på at få en revisor med ind over for at se alle muligheder, men den nævnte vil jeg kalde helt udelukket op alle områder

vh John Hannover

Tak for svar. Jeg ville ikke fakturere mit holding, som du skriver.

Forstår ikke hvad du mener med ulovligt aktionærlån. 

Privat låner penge til Holding ApS som låner penge til Bi ApS

De penge der er i Bi ApS kan jeg frit bruge som betalingsafdrag på det lån, videre til holding og videre til privat får at afdrage på de lån...

Så tror du har misforstået hvad jeg mener.

Edit: Jeg har kontaktet min revisor nu omkring det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:31

FL-:

Privat låner penge til Holding ApS som låner penge til Bi ApS

De penge der er i Bi ApS kan jeg frit bruge som betalingsafdrag på det lån, videre til holding og videre til privat får at afdrage på de lån..

Nej hvis et ApS fakturerer tjenester til andet ApS i gruppen for dit arbejde vil det med største sandsynlighed være maskeret udbytte (ulovligt aktionærlån) - og det koster skat af beløbet som skal betales tilbage alligevel. Søg lidt på DonØ der fakturerede bistand til parken fra sit ApS - og fik tripple skat, det er ren standard - Det ville en hver revisor givet også pege på for dig, så det er IKKE gør det selv arbejde

det kan være dum betegnelse men - sådan er det hvis man indbyrdes fakturer den type fra selskab til selskab - frem for at få det direkte som løn med skattetræk helt enkelt- Don Ø tilbød at betale alm indkomstskat af hele beløbet men fik det forkastet - som alle andre  - det skal så tilbagebetales men - man beskattes af det alligevel, som ved ulovligt aktionærlån/maskeret udbytte (sidste ord kan du måske så bedre li - det handler om man  ikke i koncernafhængige må ligge og jonglere med penge uden 100% armslængde.

Hvis du udfører konsulent for for firmaet, så skal det lønne dig med skattetræk og ikke via faktura til dit andet ApS

husk også rente. Holding skal have markedsrente betalt - ellers beskattes det af den alligevel uden fradrag for betaler, og helt samme . du skal have markedsrente betalt ellers beskattes du af beløbet uden at modtage det og dermed uden fradrag i Holding - og skat går tilbage i tid med det - standard 3 år men de kan også gå længere

Lånet skal med i skema for kontrollerede transaktioner for begge selskabers selvangivelser OG for dig personligt hvert år for lånet til holding, også der ellers bod

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)