Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rejsegodtgørelse og udgifter betalt af kunde

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er selvstændig i et ApS hvor jeg jævnligt har overnatninger ude ifm. arbejdet. Her lader jeg firmaet betale for hotel, og jeg udbetaler derfor ikke logigodtgørelse, men nøjes med kostgodtgørelse da jeg selv står for at betale for mine måltider.

Men engang imellem har jeg en kunde som gerne vil have at jeg overnætter ifm. med nogle lange dage, og i den forbindelse betaler de for mit hotel samt måltider. Hvad er reglerne i den situation? Dvs. kan jeg godt udbetale logi- og kostgodtgørelse fra mit eget selskab fordi det ikke er det der betaler for udgifterne, eller er det stadig ikke muligt fordi udgifterne er betalt af "nogen" og jeg derfor ikke har afholdt dem som privatperson.

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47020
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:13

NobleK:

Hej

Jeg er selvstændig i et ApS hvor jeg jævnligt har overnatninger ude ifm. arbejdet. Her lader jeg firmaet betale for hotel, og jeg udbetaler derfor ikke logigodtgørelse, men nøjes med kostgodtgørelse da jeg selv står for at betale for mine måltider.

Men engang imellem har jeg en kunde som gerne vil have at jeg overnætter ifm. med nogle lange dage, og i den forbindelse betaler de for mit hotel samt måltider. Hvad er reglerne i den situation? Dvs. kan jeg godt udbetale logi- og kostgodtgørelse fra mit eget selskab fordi det ikke er det der betaler for udgifterne, eller er det stadig ikke muligt fordi udgifterne er betalt af "nogen" og jeg derfor ikke har afholdt dem som privatperson.

På forhånd tak

når en kunde betaler - så skriver du det bare på din faktura - det har intet at gøre med hvad du betaler selv - og du kan også få regningen udstedt direkte til din kunde, som så bare betaler den - men ellers sker det ved faktura fra dig

Regler for diæter er ikke ændret af det, så hvis dit firma så betaler hotellet - så kan du ikke også få diæter . og samme med kosten - enten betaler firmaet eller diæter- kun mulige 25% for småfornødenheder. Du kan godt fakturere det til din kunde, og stadigt ikke lade firmaet betale hotel og kost - og så få diæter men KUN ved reel løn

Enten betaler dit firma ELLER du får diæter som jo skal ud samtidigt med en reel løn og skatteindberetning ALDRIG udbetale noget uden skatteindberetning og uden reel løn, ingen diæter og kørepenge

Uden reel løn kan du stadigt godt lade firmaet betale selv omkostningen, så længe den er alene erhvervsmæssigt begrundet, blot ikke diæter og kørepenge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Apr 09
Skrevet kl. 16:18

Hej John

Tak for dit svar. Jeg har dog muligvis ikke udtrykt mig klart nok. Når kunden betaler for hotel og måltider så gør de det direkte selv. Dvs. de booker selv hotel til mig, og de bestiller enten mad udefra eller giver mad fra deres kantine. Så mit selskab er sådan set helt udenfor regnstykket ift. de udgifter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:05

du kan kun få diæter hvis du selv har betalt dit ophold - når gratis - ikke diæter

vh John Hannover

Tilmeldt 2. Apr 09
Skrevet kl. 08:08

Det var også hvad jeg havde regnet med, men ville lige tjekke :) Tak for svar.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 328
Skrevet kl. 08:29

Cookie - John Hannover:

Regler for diæter er ikke ændret af det, så hvis dit firma så betaler hotellet - så kan du ikke også få diæter . og samme med kosten - enten betaler firmaet eller diæter- kun mulige 25% for småfornødenheder. Du kan godt fakturere det til din kunde, og stadigt ikke lade firmaet betale hotel og kost - og så få diæter men KUN ved reel løn

Enten betaler dit firma ELLER du får diæter som jo skal ud samtidigt med en reel løn og skatteindberetning ALDRIG udbetale noget uden skatteindberetning og uden reel løn, ingen diæter og kørepenge

Jeg er ikke enig i det du skriver her.

Selvfølgelig kan du få diæter hvis dit firma betaler hotellet. Det er hele idéen med ordningen.

Rejser du i forbindelse med dit arbejde og rejsen varer i mindst 24 timer kan du få diæter, uanset om dit firma eller et andet firma har betalt hotelopholdet. Du kan også bo privat hos noget familie eller venner i området og stadig få diæter.

Er hotelopholder fx inkl. morgenmad, skal der fradrages et beløb for dette i diæterne. Det samme er gældende, hvis du får serveret middagsmad eller aftensmad ifm. fx møder eller arbejde under rejsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45

AnyFellow:

Selvfølgelig kan du få diæter hvis dit firma betaler hotellet. Det er hele idéen med ordningen.

Rejser du i forbindelse med dit arbejde og rejsen varer i mindst 24 timer kan du få diæter, uanset om dit firma eller et andet firma har betalt hotelopholdet. Du kan også bo privat hos noget familie eller venner i området og stadig få diæter

det kan du ikke - Diæter er delt i logi - og i bespisning med hver sin reduktion i bespisning for frokost/middag og endelige 25% småfornødenhed som altid må tages
Hvis hotel er betalt får man ikke hotel diæt - men kan naturligvis få kost diæt hvis ikke det er betalt

Du kan IKKE både have hotellet betalt OG få diæter for hotellet - og helt samme med kost - ikke diæter hvis betalt - kun 25% småfornødenheder

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)