Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indfortoldning

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 16. May 24
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Ser på at starte import af fødevare igennem Kastrup lufthavn.

Kan forstå at jeg skal lave en indfortoldning da varene importeres ind i EU. Til dette har jeg lidt spørgsmål.

Kan man forestå indfortoldning selv eller skal man bruge en speditør?

Hvis man kan stå for det selv, håber jeg at i vil dele jeres erfaring omkring det.

Grunden til at jeg gerne vil stå for det selv, er mest at jeg har hørt det kan være besværligt at få sine vare frigivet hurtigt efter ankomst, fordi man bare er en ud af mange sendinger og speditørerne bare starter fra en ende af når de møder ind om morgenen.
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1315
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Speditører gør det helt fint.

Men det lyder ikke til, at du har helt styr på at arbejde med fødevarer - de skal opbevares rigitigt, der skal være sporbarhed hele vejen, der skal være egenkontrol osv. Og det gælder ALLE fødevarer.

Så inden du kaster dig ud i det, bør du tjekke reglerne hos fødevarestyrelsen. 

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 16. May 24
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Har styr på reglerne omkring fødevare. Sporbarhed, temperatur krav, risiko analyse og kritiske kontrolpunkter.

Soørgsmålet drejer sig mere om selve indfortoldningen og hurtig frigivelse af vare når de lander i Kastrup.

Helt basalt er det vigtigt for mig at få vare frigivet så hurtigt som muligt, og erfaring fra tidligere fortæller mig det er en udfordring når man bruger speditør i forbindelse med Kastrup.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12678
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 2 person

I princippet kan du selv lave indfortoldningen, men det vil absout ikke give nogen mening mht. hastighed, toldsystemet er meget besværligt at bruge og du vil alligevel skulle indhente en del oplysninger fra speditøren før du kan lave en indfortoldning. 

Det lyder meget mærkeligt at det skulle være et problem at få godset hurtigt indfortoldet i kastrup. oftes laves indfortoldningen jo før varen når Kastrup.  Om det er handlingen i Kastrup der forsinker godset må du sprørge en speditør om.

Alternativt kan du få hjælp hos Fortoldningsbutikken, prøv at tal med Rikke som er meget kompetent på området. 

Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

hej -

Du bør helt sikkert i starten have en speditør indover, gerne en med stor erfaring indenfor fødevarer. Det er korrekt at Speditører starter fra en ende af, men langt de fleste sørger for at indfortoldningen er lavet længe før flyet lander i lufthavnen og når man kender ankomsttidspunktet bliver dette indsat i fotoldningen. At man kan opleve at det tager lang tid at få sine varer skyldes mest at Handling selskabet skal bruge nogle timer på at tømme flyet og nedbryde de ofte ret store flypaller godset er stuvet sammen på, derudover kan der være ekstra tid til fødevarer.

Det at bruge en speditør kan godt virke dyrt, men ifht det antal timer du selv kommer til at bruge, så er det godt givet ud.

Udover det, skal du sikre dig, at det flyselskab du vælger rent faktisk har et godkendt opbevaringssted til fødevarer i lufthavnen.

Et godt råd er, at finde din speditør, give denne en udleveringsordre og en fuldmagt til at fortolde og lave evt CHED dokumenter.

For øvrigt skal du sikre dig at den kommer med Luftfragt (fly) til Kastrup, ellers skal fødevare tjek foregå i første inladningssted i EU, det kan blive noget rigtigt rod og forsinke godset yderligere.

held og lykke herfra

Tilmeldt 16. May 24
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar til jer alle, har givet mig lidt at arbejde ud fra.

Har siden sidste post fundet ud af at det er WFS der kommer til at udlevere mit gods.

Hvis der er nogen som har erfaringer med at sikre hurtig frigivelse og udlevering i Kastrup så vil jeg sætte pris på al den hjælp jeg kan få.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12678
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Du vil formodenlig være bedre hjulpet ved at bruge en speditør, frem for at tror du selv kan få varen udleveret hurtigere. Iøvrigt vil du få problemer med selv at stå for indfortoldningen.

Tilmeldt 16. May 24
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for dit venlige råd Ravn.

Udfordringen er at det i Kastrup er ekstremt svært at "placere" ansvaret for hvem der ikke rubber nallerne. de indvolverede parter skyder alle ansvaret rundt når det ikke går hurtigt nok.

Hvergang det bliver forsinket får jeg betydelige ekstra omkostninger i forhold tilsat skulle løse transport problemer fordi varen så ikke kan nå deadlines på de videre transporter.

Derfor er det rentabelt for mig hvis jeg kan få mere kontrol med processen og være med til at sikre hurtig udlevering.

Når der bliver frigivet lidt senere end optimalt har den en ca omkostning på 8000,- hver gang. og jeg henter vare 2 til 3 gange om ugen.

I mit nuværende set up med En speditør, en handler i lufthavnen og told og skat, sker det simpelthen for tit at sage "ligger" lidt før der bliver taget fat i den. forstået på den måde at når der bliver sendt en mail i mellem parterne så ligger sagen ofte stille i 15-30 minuter før der reageres. Det er faktisk forståeligt, men hvis jeg kan få lidt hurtigere skred i tingene kan det spare mig for mange penge.

Vil allerhelst have at det bare virker med det set up der er, men det er et problem som koster mig mange spilte timer og penge.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12678
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Det lyder jo helt vildt at det kan koste dig 8.000 kr. pr. gang, hvordan kan det lade sig gøre?

En mulighed kunne måske være at finde en anden handler i CPH, der er åbenbart flere, bemærk at der er forskel på handlere for passager fly og Cargo fly. 

Vær opmærksom på at varen som regel er færdig toldbehandlet inden varen når danmark, så det er nok ikke der du vil kunne hente noget tid. 

https://www.cph.dk/cph-business/aviation/operational-contacts/handling-companies 

Tilmeldt 16. May 24
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja handler kan man så ikke vælge selv, de har nemlig kontrakter med luftfartsselskaberne. Så det kan man ikke "påvirke" hvis man ikke har mulighed for at flyve med nogle andre.

Men udfordringen opstår i håndteringen af frigivelsen er jeg kommet frem til, fortoldningen bliver forberedt og ligger så og venter på en "faktisk ankomst" eller NOA som skal sættes i toldsystemet, her efter skal Tolden så frigivet varen, og denne besked skal tilgå handleren.

men den proces som burde være mere eller mindre automatisk kan så tage hele dagen hvis ikke man ringer og presser på de indvolverede parter, netop fordi det ikke er muligt at se hvem det er der sider på hænderne.

Og når man misser et afgangs tidspunkt med 200 colli som skal fordeles rundt i nord europa koster det hurtigt 8000kr i ekstra udgifter.

Gætter på jeg mest af alt føler afmagt og frustration fordi man er oppe imod en form for monopol lignende sæt up, hvor de ansatte helt klart går mere op i deres fagforenings tankegang end at få deres jobfunktion til at glide. Hvis der var frit valg mellem handlerne på de enkelt sendinger ville de nok være noget mere vakse.
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)