Hej Amino'er. Håber på lidt hjælp til nedenstående: Jeg har et ApS som 1. regnskabsår gav et underskud før skat -6.999 kr. Ved skatteberegningen 2022 blev tillagt 1.614 kr. for ikke-fradragsberettigede omkostninger (repræsentation). Resultat efter skat: -5.385 kr. I opgørelsen af den skattepligtige indkomst har revisoren desuden taget fradrag for nogle af de regnskabsmæssige periodiseringer. Den skattepligtige indkomst er således beregnet til -22.301 kr. (oplyst til skats underskudsregister) I årets skat i årsregnskabet indgår den aktuelle skat 0 kr. (idet der er underskud) og ændring i udskudt skat 22%* -5.385 kr. = -1.185 kr. som er indregnet i balancen som et skatteaktiv. I 2023 er der nu overskud Mit spørgsmål er nu: Hvordan håndterer jeg det udskudte skatteaktiv i regnskabet - det skal vel ikke indgå i opgørelsen af den skattepligtige indkomst da det allerede indgår i underskuddet i underskudsregistret? Ligeledes skal fradraget for de periodiserede omkostninger taget i 2022 vel fragå i beregningen af den skattepligtige indkomst, så der ikke tages fradrag to gange? Håber problematikken er tydelig - og at nogen kan hjælpe? vh Mads. |
lad være med at være gør det selv her - brug hjælp, det andet kan gå helt galt. Dine år er helt hver for sig - årets overskud kan ikke (bør ikke) have spor med tidligere skatteberegninger at gøre - så årets overkskud modregnes det underskud der er registreret fra tidlgere
Det nye overskud skal naturligvis skattekorrigeres helt som det blev de tidl år, med evt lagerregulering, bespisning, gaver og og andre mulige ikke skattefradragsgivende forhold
Jeg synes specielt facebook flyder med ApS og EMV ejere der nu får trukket over 60% i skat, fordi de helt enkelt er kommet, ufrivilligt, galt af sted. Det er tydeligt du ikke vil det, men dit spørgsmål kan kun føre til, at du nok bør få det opstillet af den samme der lavede skattekorrektioner og skat de foregående år
Fedt du er gået i fornuftigt overskud - god vind videre
vh John Hannover