Hej! Et par hurtige blandede spørgsmål, nu hvor selvangivelsen begynder at presse sig på: 1) Jeg kører Summa Summarum og har startet virksomhed i dec. 2007. Det vil sige, at jeg stadig gerne vil have mulighed for at afprøve systemet, og jeg kan derfor ikke automatisk oprette regnskabet for 2008 pba. overførte oplysninger, da det ikke er en del af testversionen. Er der noget i vejen for, at jeg manuelt overfører de relevante beløb til regnskabet for 2008? Her tænker jeg specifikt ift. bilagsnummerering, overførsel af egenkapital, moms (er afregnet for 2007). Jeg har intet varelager (er primært webdesigner/layouter). Hvad skal jeg være opmærksom på? 2) Skal omkostninger (fradraget) for kørsel, telefoni og internet bogføres i Summa eller kan jeg nøjes med at lave et skufferegnskab på omkostningerne? Og hvordan laver jeg rent praktisk de bilag, der skal danne grundlag for bogføringen? Jeg fører eks. kørebog. Det er jo omkostninger, der er afholdt i privat regi, men jeg vil jo gerne benytte mig af muligheden for at fradrage den del, der vedrører virksomheden. På forhånd tak for hjælpen! |
Hej!
Jeg tror det bliver noget rod du kommer til at lave. Skufferegnskaber mv............nej!
Brug dog de par tusinde kr., og få den fulde version.