Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring: Amerikansk firma, EU VAT nr. og adresse - og udenlandsk betaling (!)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Dec 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Fra tid til anden køber jeg fra det amerikanske firma Mouser. De sender varer fra USA, men har kontorer og adresser flere steder i EU.

Jeg kan ikke finde ud af den korrekte måde at bogføre købene på.

Firmaet er amerikansk. Amerikansk adresse på fakturaen.
Der er under denne adresse, på fakturaen adressen på deres franske kontor og fransk VAT nr.
Købet laves online, betaling med Mastercard. Men betalingen bliver, finder man ud af senere!) lavet som udlandsoverførsel så jeg betaler 1,5% fordi det er til USA hvilket ikke fremgår nogen steder.
Samtidig bliver købet lavet en Incoterms DDP: "Incoterms: DDP is available to customers in EU Member States.
All prices include duty and customs fees on select shipping methods."
Så alt importgebyr og told osv. klarer de - jeg får blot pakken leveret. Ingen problemer. Og det fungerer super fint.
Men det gør jo at købet ikke bliver fortoldet når det an kommer, så jeg har ikke nogen importspecifikation jeg skal matche med mit regnskab.

Så jeg står i den sære situation, at: jeg foretager EU køb, betaler til udlandet med dertil hørende gebyr, modtager fra udlandet (dvs. import), men har ingen importspecifikation.

Og hvad så - skal dette bogføres som køb fra verden eller EU!? jeg vil mene det skal være et EU køb når der står EU VAT nr. på fakturaen - men en gennemgang af regnskabet viser jo udenlandsbetalinger med 1,5% gebyrer selvom alt er faktureret som EU køb.

Hvad mener eksperterne?

Peter

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hvem har fysisk leveret pakken til dig?  Er du sikker på hvilket land pakken er sendt fra?   Følger der ingen dokumenter med pakken?

Tilmeldt 6. Dec 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Pakken leveres fra USA, lagret er i USA, virksomheden er amerikansk - men leverer worldwide. Og har kontorer overalt i EU, Frankrig, Sverige, osv.

Jeg ved ikke hvordan man "teknisk" gør det, så fortoldning, importgebyr, osv. afregnes direkte med Mouser. Men leveringen er meget hurtig, så der er ikke tale om videresendelse fra fx. et mellem-lager i EU (som vi jo kender fra Kinaforsendelser).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

er DDP her ikke generelt til private der ikke vil rode med moms og told. For firmaer kan jeg ikke i hovedet se hvordan det fungerer, for så er det jo ikke importmoms man selv angiver på begge sider, så er der vel betalt den danske moms, som jeg så ikke ser hvor du får fradraget for
Jeg er IKKE en der har siddet med det praktiske ved import, men har måske svært ved at se DDP

Jeg ville købe uden DDP umiddelbart for ellers kan jeg ikke se andet, end man så betaler helt samlet inkl told og moms . og ikke importmoms  - går ud fra du er importregistreret

Mon ikke Ravn er manden der kan grave mere og sige noget om momsregistrerede firmaers effekt af DDP

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Dec 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Sagen er den, at forsendelsen (og dermed told og gebyr der ellers måtte komme på) er gratis når man køber over 500kr. Køber jeg under, så kommer der et ret minimalt forsendelsesgebyr på (under 100kr).

Så det kan slet ikke betale sig andet end at køre det som DDP selvom jeg er importregistreret.

Jeg vil mene der er tale om et EU køb i og med der et et EU VAT nr. på fakturaen- og fakturaen jo netop IKKE er med moms - uanset betalingen ryger til USA direkte, og dette ved man KUN fordi banken pludselig opkræver 1,5% ved udlandsbetaling.

Men ja, det er ret underligt og uklart system.

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Techservice:

Sagen er den, at forsendelsen (og dermed told og gebyr der ellers måtte komme på) er gratis når man køber over 500kr. Køber jeg under, så kommer der et ret minimalt forsendelsesgebyr på (under 100kr).

Så det kan slet ikke betale sig andet end at køre det som DDP selvom jeg er importregistreret.

Jeg vil mene der er tale om et EU køb i og med der et et EU VAT nr. på fakturaen- og fakturaen jo netop IKKE er med moms - uanset betalingen ryger til USA direkte, og dette ved man KUN fordi banken pludselig opkræver 1,5% ved udlandsbetaling.

Men ja, det er ret underligt og uklart system.

Peter

det kan du jo se - hvis varen passerer told i DK er det ikke EU køb - og det er ikke tolds eller lovens fejl, hvis sælger sender fra USA og fakturerer fra fransk momsnummer - og tager betaling fra USA. 
Du kan jo også skrive at du skriftligt skal vide om den er sendt fra USA eller EU - jeg kan ikke se andet end DDP betyder du betaler momsen ekstra - uanset sælger giver rabat ved over 500 kr. DDP giver vel slet ikke mening inden for EU og dermed burde det med Frankrig svæve bort i uforståelighedens tåger

Du risikerer jo at bogføre galt ganske enkelt . og er det DDP og dermed MÅ være uden for EU - så kan du ikke bare bogføre som køb uden for og angive importmomsen, for den bliver gal. Du kan ikke angive købs og salgsmoms selv ud fra en DDP - for så er der moms på momsen osv

Jeg er stadigt ikke sikker  uanset hvad du mener betaler sig, at DDP er ret egnet for momsregistreredes import, men her er jeg i det praktiske på udebane, så vent på andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Svært at hjælpe dig, når du ikke giver svar på mine spørgsmål.  Umidelbart vil jeg antage at der er tale om en EU handel, men hele processen virker lidt mærkelig. Men en ting er sikkert, at varen kan ikke komme til EU uden at blive indfortoldet.  

Hvis du svare på mine tidligere spørgsmål, vil vi måske finde ud af hvad det er de gør. Mit bud er at de på en eller anden måde, indfortolder via et af deres selskaber i EU. 

Ravn:
 Hvem har fysisk leveret pakken til dig?  Er du sikker på hvilket land pakken er sendt fra ( hvem står som afsender på pakken)?   Følger der ingen dokumenter med pakken?
   

Tilmeldt 6. Dec 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvem har fysisk leveret pakken til dig?

Det er Fedex.


Er du sikker på hvilket land pakken er sendt fra?

Ja. Det er afsendt fra USA. Håndteret af Fedex fra først til slut via Kastrup.


Følger der ingen dokumenter med pakken?
Der er en faktura med, intet andet.

Det er helt klart at den selvfølgelig bliver toldbehandlet, og der er tale om at Mouser afregner dette, og det sker via et af deres kontorer her i EU, formentlig Frankrig eller Sverige. Og i følge fakturaen er der også tale om VAT reverse charge med remit-to adresse i Frankrig. Men hvordan dette kan lade sig gøre, når betalingen stadig går direkte til USA, varen kommer fra USA, men fakturaen har adresse i Frankrig, er jeg forvirret over - og endnu mere hvordan dét skal bogføres ;-)

Men i al fald så vil jeg ringe til dem i morgen og spørge hvordan det hænger sammen.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Start med at spørge hos FedEx, du skal tale med deres toldafdeling.  Prøv også at ringe til toldstyrelsen og hør hvordan du skal forholde dig mht. bogføring.

Mit bud er at der er tale om en EU handel mellem to viksomhedder dvs. uden moms.  hvem eller hvordan du betetaler er formodenlig sagen underordnet.  Så bogfør som almindelig EU handel. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Techservice:
Ja. Det er afsendt fra USA. Håndteret af Fedex fra først til slut via Kastrup.
hvis det er sendt direkte fra USA til Kastrup så er det ikke EU handel men import og du må få andre at forklare bogføring. Det kan ikke være alm importmoms når du ikke har toldpapirer - der må være betalt en dansk moms men den har du ikke noget at bruge til
Du må så - og det er noget du bør undersøge hos andre-  sikkert bogføre på en konto helt uden moms ved købet - men jeg tror ikke på brug af DDP erhvervsmæssigt

Prøv at høre Fedex - og alternativt ring til fortoldningsbutikken i Helsingør og spørg efter Rikke og hør kort om hvad du gør ved DDP modtaget pakke som importregistreret uden fortoldningspapirer - hils fra os på Amino - hun plejer at være flink

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)