Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskelligt regnskabsår for holding og drift - minoritetsandel

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Oct 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Ifm. med stiftelse af fælles driftsselskab med partere, har jeg et spørgsmål om regnskabsår.

Min andel skal ejes af et nystiftet holdingselskab, mens eksisterende partere har allerede etablerede holdingsselskab med skævt regnskabsår. Driftsselskabet skal have skævt regnskabsår for at være i sync med parternernes øvrige selskaber ift. sambeskatning.

Kan jeg benytte kalenderåret som regnskabsår i holdingselskabet til min minoritetsandel?


Tak på forhold for svar

/Havl.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

 udgangspunktet er, at hvis et holdingselskab ejer 51% eller mere af dit selskab, så tager du del i en sambeskattet koncern med driftsselskabsandele.
Og er der flere selskaber i den koncern, hvor holdingselskabet ejer 51% eller mere, så indgår alle selskaber i én samlet sambeskatning.

Hvorfor ikke stifte med samme regnskabsår som holding og drift for de øvrige når du alligevel skal ud og nystifte holding

Da selskabet du skal overtage jo må være igang, så skal du være opmærksom på skatteproblematiker hvis du kan anses for at få en fordel ved at købe til en eller anden aftalt pris frem for indre værdi/markedsværdi

Du må vente på andre der har mere "i hovedet" hukommelse på området, for jeg husker ikke OM det faktisk er muligt, uanset drift er ejet af et holding med betydende bestemmelser - hvis din ejerandel er meget lille, så angiv % så kan andre måske svare bedre

Jeg ville så aldrig gå ind uden en revisor gennemgang af prisen og rådgivning om regnskabsår + det vigtigste, en super ejeraftale for alle, da du ellers lige så godt kan stå til søs, på en armeret sømine
Majoriteten kan jo køre helt rundt med selskabet, formålet, overskuddet og efterlade dig i en rædsom situation -uden nogen som helst mulighed for at påvirke spor og uden du kan komme ud af det igen.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med John,

Uanset hvad så bliver det administrationsselskabet i sambeskatningens regnskabsperiode alle skal følge.

Måske lidt hjælp at hente i SKATs juridiske vejledning.

https://info.skat.dk/data.aspx?oid=2084911

Tilmeldt 10. Oct 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Der er tale om en nystiftet driftselskab, hvor jeg bliver minoritetsejer via et holdingselskab (håber det kan tydeligegøre problemstillingen).

Jeg vil helst stifte et holdingselskab der kører kalenderåret som regnskabsåret, og da mit selskab ikke bliver sambeskattet med driftselskabet, så er jeg i tvivl om fordele/ulemper ved at have et holdingselskab der har et asynkront regnskabsår ift. driftsselskabet.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)