Det er første år med Aps og jeg er i tvivl om nogle poster i resultatopgørelsen. Jeg er ansat i eget Aps, og har i 2022 brugt rigtigt mange timer internt i virksomheden til efteruddannelse, forretningsudvikling og istandsættelse af lokaler. Helt konkret har jeg : - Taget en 6 mdr. efteruddannelse, som gav virksomheden et certifikat vi behøvede - Deltaget i et 5 mdrs. forretningsudviklingsforløb med undervisning/mentor - Udført en omfattende istandsættelse af lejede lokaler, hvor vi har afståelsesret. Jeg er arkitekt, så timerne til istandsættelsen (primært projektering og projektstyring) er indenfor mit fag og udgør et kontant aktiv for virksomheden, foruden selve materialeudgifterne til ombygningen. Samlet set ville jeg (lavt sat) sige at der er brugt 400 timer i 2022 på disse interne ting, foruden alt det sædvanlige med administration mm. Ved indberetning af årsrapporten kunne jeg i Erhvervsstyrelsens overskrifter se én kategori der hedder " Arbejde udført for egen regning og opført under aktiver", og jeg forstår at den er til arbejder der er udført internt i virksomheden, og som oplyses for at give et retvisende billede af årets aktiviteter. F.eks. en håndværkervirksomhed, der opfører en bygning til sig selv. Hvis det er korrekt burde mine timer så ikke fremgå af denne linje? Skal de på en eller anden måde regnes med i min balance som et aktiv? Min officielle omsætning for året giver i hvert fald ikke et retvisende billede af hvor meget der er foregået og den fremtidige "værdi" af indsatserne. Håber I kan hjælpe! På forhånd tak, |
jeg kan kun råde til at gå til en revisor -det er alt for meget til her
Efteruddannelse - er det til ny viden eller - er det en opfølgning til en eksisterende - ikke sikkert fradrag.
Mentor forretningsudvikling tvivlsomt fradrag som udgift.
Ø90 – Årsrapport – Arbejde for egen regning opført under aktiver - SEGES Innovation siger dig mere om det punkt - Jeg er ikke klar over hvorfor du ønsker det ind som balance - men tal med revisor om det er fordel eller ikke - jeg tror det ikke - ud over at afsætte konkrete fakturerede udgifter til istandsættelse af lejede lokale efter regler for netop det.
Jeg vil klart sige, at det er IKKE gør det selv det du er ude i her - med mindre du vil risikere at stå med håret i Skats postkasse
vh John Hannover