Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejde udført for egen regning

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jul 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Det er første år med Aps og jeg er i tvivl om nogle poster i resultatopgørelsen.

Jeg er ansat i eget Aps, og har i 2022 brugt rigtigt mange timer internt i virksomheden til efteruddannelse, forretningsudvikling og istandsættelse af lokaler. Helt konkret har jeg :
- Taget en 6 mdr. efteruddannelse, som gav virksomheden et certifikat vi behøvede
- Deltaget i et 5 mdrs. forretningsudviklingsforløb med undervisning/mentor
- Udført en omfattende istandsættelse af lejede lokaler, hvor vi har afståelsesret.

Jeg er arkitekt, så timerne til istandsættelsen (primært projektering og projektstyring) er indenfor mit fag og udgør et kontant aktiv for virksomheden, foruden selve materialeudgifterne til ombygningen. Samlet set ville jeg (lavt sat) sige at der er brugt 400 timer i 2022 på disse interne ting, foruden alt det sædvanlige med administration mm.

Ved indberetning af årsrapporten kunne jeg i Erhvervsstyrelsens overskrifter se én kategori der hedder " Arbejde udført for egen regning og opført under aktiver", og jeg forstår at den er til arbejder der er udført internt i virksomheden, og som oplyses for at give et retvisende billede af årets aktiviteter. F.eks. en håndværkervirksomhed, der opfører en bygning til sig selv.

Hvis det er korrekt burde mine timer så ikke fremgå af denne linje? Skal de på en eller anden måde regnes med i min balance som et aktiv?

Min officielle omsætning for året giver i hvert fald ikke et retvisende billede af hvor meget der er foregået og den fremtidige "værdi" af indsatserne.

Håber I kan hjælpe!

På forhånd tak,

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:40

jeg kan kun råde til at gå til en revisor -det er alt for meget til her

Efteruddannelse - er  det  til ny viden eller - er det en opfølgning til en eksisterende - ikke sikkert fradrag.

Mentor forretningsudvikling tvivlsomt fradrag som udgift.

Ø90 – Årsrapport – Arbejde for egen regning opført under aktiver - SEGES Innovation siger dig mere om det punkt - Jeg er ikke klar over hvorfor du ønsker det ind som balance - men tal med revisor om det er fordel eller ikke - jeg tror det ikke - ud over at afsætte konkrete fakturerede udgifter til istandsættelse af lejede lokale efter regler for netop det.

Jeg vil klart sige, at det er IKKE gør det selv det du er ude i her - med mindre du vil risikere at stå med håret i Skats postkasse

vh John Hannover

Tilmeldt 2. Jul 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:04
Hej John,

Tak for svar. Jeg har allerede en revisor, som desværre er meget ringe, men jeg kan ikke komme ud af aftalen før næste år. Derfor spurgte jeg her.

Det var ikke ift. fradrag jeg spurgte - den del har jeg styr på.

Det var kun ift. det med at skrive arbejde udført internt i virksomheden på under "Arbejde udført for egen regning". Formålet ville være at give et mere retvisende billede af årets aktiviteter (skal muligvis have en partner ind).

Tænker at hvis dette f.eks. er tiltænkt en håndværksvirksomhed, der opfører en bygning til sig selv, må det være samme situation når en arkitektvirksomhed udfører et projekt til dig selv (mit tilfælde).

Men var i tvivl om hvorvidt det er sådan det er tiltænkt? Og hvad der ville være opmærksomhedspunkter ved det?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:32

vent på andre og nej jeg mener der tænkes på værdi af egne ansattes arbejde i den sammenhæng - og de skal være udgiftsført i så fald - ligesom det må afhænge af om det HAR en værdi eller bare tilhører udlejer med alm opsigelsesbetingelser - men ikke dine egne ulønnede timer, men VENT pÅ andre eller skriv til skat som indlogget

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)