Jeg har relativt mange penge i driftselskabet, som kører okay. Jeg har også et holding selskab, som ejer 100% drift selskabet.
Jeg kunne godt tænke mig at flytte nogle af disse penge, til holdingselskabet, så de kan formidles videre til aktier, crypto, eller lign investeringsmuligheder.
Men, hvordan gør man lige det ? Hvis jeg nu gerne vil flytte 500.000 kr fra drift til holding selskabet, for derefter videre fra holding selskabet til nordnet kontoen, som der er oprettet til holding selskabet.
Det er fint nok når det er penge tjent i selskabet, men jeg ville først i alle fald have løn til bundskat (op til topskattegrænse) og så 27% personligt udbytte og investere så meget som muligt privat, da fortjeneste i selskabet jo først får 22% selskabsskat og så 27/42% som betyder, at for største delen (42%) har du personlgt betalt topskat af din aktieindkomst via selskabet - hvor du privat har 27/42% blot
Det er fint nok når det er penge tjent i selskabet, men jeg ville først i alle fald have løn til bundskat (op til topskattegrænse) og så 27% personligt udbytte og investere så meget som muligt privat, da fortjeneste i selskabet jo først får 22% selskabsskat og så 27/42% som betyder, at for største delen (42%) har du personlgt betalt topskat af din aktieindkomst via selskabet - hvor du privat har 27/42% blot
Hej John,
Beklager at vække et gammelt indlæg, men giver det ikke bedre mening at investere pengene i holdingselskabet end at trække dem ud privat først? Ved at holde pengene i holding, kan de investeres inden der betales udbytteskat af dem.
Hej John,
Beklager at vække et gammelt indlæg, men giver det ikke bedre mening at investere pengene i holdingselskabet end at trække dem ud privat først? Ved at holde pengene i holding, kan de investeres inden der betales udbytteskat af dem.
det er derfor jeg skriver, at det er fint når det er penge tjent i selskabet - men for at få penge i holding til udbytte - er der jo betalt 22% selskabsskat i drift - og så vil overskud af investering (lagerskat) koste 40% ialt op til loftet og 55% eller topskat af indkomsten over 27% udbytte
Det er der ikke noget at gøre ved, hvis pengene ER tjent i drift, så vil man altid ende med topskat af udbytte til 42% grænsen, og eneste måde at undgå det på, er løn op til topskat - hvis det er skatten man vil holde nede - Af samme oplagte årsag skal men ikke skyde frie midler ind for at investere via holding