Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan laver vi en aftale om at virksomheden skylder mig

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg har lavet en aftale med min partner om at hun skal have løn udbetalt månedligt fra vores virksomhed uden at levere ydelser/arbejdsopgaver til selskabet. Aftalen er så at den løn hun får udbetalt skal jeg så tilsvarende have stående som et "tilgodehavende" i selskabet + 3 % p.a. Således at jeg til enhver tid kan kræve mit tilgodehavende udbetalt, enten som løn eller udlodning af overskud.  

Vi ønsker at lave en juridisk bindende skriftlig aftale.

Har i et forslag til en skabelon vi kan bruge?

Har i input til hvad vi særligt skal være opmærksomme på?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

For det første kan der givet stilles spørgsmålstegn ved en løn der ikke grunder på et udført stykke arbejde i et selskab - så alene der ville jeg nok via en advokat for at sikre, at aftalen ikke allerede der falder

Dernæst så skal der jo i selskabet afsættes et løn tilgodehavendee løbende, og her vil jeg stærkt råde dig til at sikre dig (via jurist eller revisor eller klogere hoveder her) at du så ikke skal betale skat ud fra erhvervslestidspunktet, men kan vente til udbetalingen

Derfor bør du få mere konkret formulerings råd og så være klar på, at hvis selskabet aldrig når frem til at have penge til at betale din løn, så kan den aftale være lge så meget værd, som en tændstik under vandet

Kort og godt - jeg tror det er en aftale I kommer i fortræd med, men få / betal, for meget konkrete råd fra en der kan stå inden for rådet juridisk og skattemæssigt

vh Joh Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak John for dine altid skarpe svar.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

asger123456:
Således at jeg til enhver tid kan kræve mit tilgodehavende udbetalt, enten som løn eller udlodning af overskud. 

Udover Johns gode indlæg så vær opmærksom på at udlodning af overskud (Udbytte) skal ske forholdsmæssigt efter ejerandele, så du kan ikke udlodde udbytte til kun den ene ejer, hvis I eks. har 50% hver - så skal udbyttes udloddes ligeligt med lige meget til begge parter.

/Brian

Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var helt sikkert også en god pointe som jeg vil tage med i vores overvejelser. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

asger123456:
Således at jeg til enhver tid kan kræve mit tilgodehavende udbetalt, enten som løn eller udlodning af overskud.  

Du skal slet ikke tænke i løn eller udlodning af overskud. Har du lånt penge må du altid få dem tilbage uden skat og det er slet ikke som udbytte eller løn, men som tilbagebetaling af lån alene - og kan ske når bare der er penge til det  i selskabet. Det  er hverken en indtægt for selskabet når du giver lånet eller en udgift når de betaler tilbage.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Cookie - John Hannover:
asger123456:
Således at jeg til enhver tid kan kræve mit tilgodehavende udbetalt, enten som løn eller udlodning af overskud.  

Du skal slet ikke tænke i løn eller udlodning af overskud. Har du lånt penge må du altid få dem tilbage uden skat og det er slet ikke som udbytte eller løn, men som tilbagebetaling af lån alene - og kan ske når bare der er penge til det  i selskabet. Det  er hverken en indtægt for selskabet når du giver lånet eller en udgift når de betaler tilbage.

Som jeg læser det er trådstarters tilgodehavende ikke et lån, men opstået fordi medejeren får udbetalt løn og trådstarter ikke gør. Den difference i løn kan trådstarter ikke få udbetalt som udbytte eller "tilbagebetaling".

asger123456:
Jeg har lavet en aftale med min partner om at hun skal have løn udbetalt månedligt fra vores virksomhed uden at levere ydelser/arbejdsopgaver til selskabet. Aftalen er så at den løn hun får udbetalt skal jeg så tilsvarende have stående som et "tilgodehavende" i selskabet + 3 % p.a. Således at jeg til enhver tid kan kræve mit tilgodehavende udbetalt, enten som løn eller udlodning af overskud. 

/Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Reinhold Jensen:

Som jeg læser det er trådstarters tilgodehavende ikke et lån, men opstået fordi medejeren får udbetalt løn og trådstarter ikke gør. Den difference i løn kan trådstarter ikke få udbetalt som udbytte eller "tilbagebetaling".

asger123456:
Jeg har lavet en aftale med min partner om at hun skal have løn udbetalt månedligt fra vores virksomhed uden at levere ydelser/arbejdsopgaver til selskabet. Aftalen er så at den løn hun får udbetalt skal jeg så tilsvarende have stående som et "tilgodehavende" i selskabet + 3 % p.a. Således at jeg til enhver tid kan kræve mit tilgodehavende udbetalt, enten som løn eller udlodning af overskud. 


Ja det læser du nok mere ret - men hvis aftalen siger, at han har ret til xx kroner han til enhver tid kan kræve udbetalt, så skal det jo bogføres i selskabet som et skyldigt udenstående (i princip låner han selskabet pengene så). Det er stadigt tvivlsomt om ikke SKAT kunne protestere mod en ejer der netop UDEN nogen indsats lønnes, og også over aftalen om at den anden ejer så får et tilgodehavende - som jo så også skulle behandles som - gæld men løn kan han jo - hvis han arbejder, altid få tage med det beløb ejerne i alle fald ikke er uenige om - og udbytte kan han jo ikke få uden den anden får samme % i udbytte

Det er ikke godt i det hele taget at udbetale løn til ejere i ApS uden de overhovedet skal udføre nogen form for arbejdsindsats - det KAN betvivles i alle fald ud fra alm armslængde princip - modsat vedtaget udbytte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Har i så et forslag til hvad man alternativt kunne gøre?

Hvis scenariet er det at min partner har brug for at få penge ud fra virksomheden nu til at leve for. Og jeg gerne vil lade "mine penge" stå i virksomheden så vi har råd til investere yderligere. Jeg skal selvfølgelig have et beløb - tilsvarende det hun får ud + renter - tilgode i virksomheden.

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke få andet svar fra mig end

Din partner der skal lønnes uden at arbejde kan forkastes af SKAT - det er ikke armslængde og du bør få en jurist eller revisor til at lave aftale om hvad du så skal have - men hvis aftalen siger, at du har krav på det ApS så skal det afsættes i det ApS til skyldig omkostning løbende og der skal tages stilling til, hvornår du så er skattepligtig af den aftale og igen, hvad grunden er, til at dit ApS skylder dig de penge (armslængde)


vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)