Jeg er opstartet som selvstændig håndværker med mit eget ApS. Jeg er i processen med at få alt det administrative og praktiske på plads. Mit spørgsmål til jer mere erfarne selvstændige er: Hvor store udlæg må man lave for sin virksomhed? Jeg har de påkrævede 40.000 kr i selskabskapital, men det dækker jo ikke startudgifter til leasing af varevogn, forsikringer, værktøj m.m. Må jeg selv lave større udlæg, og efterhånden betale dem tilbage når der kommer betalinger ind i virksomheden? På forhånd tak for svar. MVH Jan |
Du må lave så store udlæg du vil. Hvis de er mange tusinde kroner og skal stå i længere tid (tænk like 3 mdr) så skal du lave et lille lånebrev - anfordringslån og beregne markedsrente (det som dit ApS skulle betale i banken eller andre steder) minimum 6,6 pt som jeg husker men ofte nok 8-9% idag - og selskabet har fradrag for renten og du betaler kun kapitalindkomstskat af den, så faktisk ikke dumt
Du må lægge det ud du vil - kortere tid som rent udlæg længere tid som lån og ja - så må du betale tilbage (selvklart uden skat) når dit ApS har tjent ind til det
Eneste hage er, at du ikke har fradrag for tabet hvis ApS går konkurs - det har du som tabt aktieindkomstskat for de 40.000 kr.
vh John Hannover