Hej amino, er der nogen herinde som har styr på at lukke en enkeltmandsvirksomhed korrekt mht indberetning af moms, som kan hjælpe med at få ophørt min virksomhed på letteste metode?
Har ingen indtægter eller udgifter i virksomheden udover indsættelse af startkapital på 4800 og en enkelt udgift på vareindkøb som lyder på 4292kr inklusiv fragt.
Jeg går ud fra at jeg skal indberette købsmoms på varerne som jeg har importeret også sælge de varer til mig selv til indkøbs pris + moms før jeg kan lukke virksomheden.
Tænker jeg skal sælge dem til mig selv også oprette en faktura på det til fx indkøbspris + moms
Ville dette kunne fratrækkes efter, eller må jeg bare bide i det sure æble og betale både købsmoms af import og salgsmomsen også?
Har dog aldrig haft virksomhed før og ville bare gerne have det hele spiller korrekt, så håber der en revisor eller en som blot har erfaring indenfor området som læser med så ville jeg rigtig gerne høre fra jer, opgaven er selvfølgelig imod betaling.
Har også bilag af faktura på vareindkøb, samt en udregning af moms og told.
Kontakt mig gerne på email hvis du kan hjælpe med opgaven
Jeg går ud fra at jeg skal indberette købsmoms på varerne som jeg har importeret også sælge de varer til mig selv til indkøbs pris + moms før jeg kan lukke virksomheden.
Tænker jeg skal sælge dem til mig selv også oprette en faktura på det til fx indkøbspris + moms
som momsregistreret betaler du ikke moms ved import. Du indberetter importmoms som hører til salgsmoms men helt samme lægges under købsmoms. Det gør alle regnskabsprogrammer selv ved brug af konto for varekøb uden for EU
Du har ret - du skal købe det ud til indkøbspris + moms selv og virksomheden får dermed samme indtægt som udgift og går i 0 bare. (dine 4800 indskudt er i status og har ikke med resultat at gøre og dem får du jo så også i høj grad igen når du lukker. Det eneste det koster dig, er momsen af varerne du skal have købt ud.
Jeg prøver at give det et forsøg, hvad får man af bøde hvis man kommer til at lave et angive et minimal fejl i indberetningen af importmoms fx eller salgsmoms?
Og er der andre ting som man skal tænke på når man lukker en virksomhed som aldrig har været oppe og køre?
Har kun bestilt nogle kamera samples of intet andet, men er urolig for at der muligvis dukker uforventede regninger op så snart jeg lukker virksomheden pga jeg ikke gjorde det korrekt.
Takker endnu engang for hjælpen, det sætter jeg pris på
Jeg prøver at give det et forsøg, hvad får man af bøde hvis man kommer til at lave et angive et minimal fejl i indberetningen af importmoms fx eller salgsmoms?
Du skal lave fejl for mere end 20.000 kr. i momsregnskabet og fejlen skal skyldes grov uagtsomhed før du risikerer en bøde.
Jeg prøver at give det et forsøg, hvad får man af bøde hvis man kommer til at lave et angive et minimal fejl i indberetningen af importmoms fx eller salgsmoms?
Og er der andre ting som man skal tænke på når man lukker en virksomhed som aldrig har været oppe og køre?
Har kun bestilt nogle kamera samples of intet andet, men er urolig for at der muligvis dukker uforventede regninger op så snart jeg lukker virksomheden pga jeg ikke gjorde det korrekt.
Takker endnu engang for hjælpen, det sætter jeg pris på
Mvh Yasin
det skal være rimeligt groft for bøde, men du skal ikke gøre ting du ikke ved er korrekt - for det kan både jo betyde tilbagebetaling og en masse gennemgang af regnskabet, hvis du ikke gør ting korrekt.
Det er ikke vanskeligt. 25% af værdien (det du betalte ialt vare/told/gebyr - angiver du som importmoms varer som ligger i gruppen af salgsmoms som du ser når du logger ind som firma - og så lægger du helt samme beløb på almindelig købsmoms - og har du ikke haft andet, så går det lige op - så du vil se moms til betaling 0
Nu vil du jo, om jeg husker det, købe udstyret ud privat til ren indkøbspris plus moms, og så er det jo en faktura fra firmaet til dig selv med moms og dermed vil den salgsmoms skulle indberettes som alm salgsmoms -. og være det du skal betale i moms
Det er ikke store bøder du behøver frygte, mere at hvis ikke der er orden i ting, så KAN skat vælge selv at sætte de tal de mener sandsynlige, så gør det korrekt, men det er reelt ikke spor vanskeligt når du bare har tallene.
Mener skat ikke momstal for import osv stemmer med rubrik angivelse, så har de idag automatik på at fange fejl og så henvender de sig, og det er vel det du bare gerne vil være fri for at rode med. Du skal så have et fuldt godkendeligt regnskab og kunne stemme det af med banken gerne. Gør det så moms og rubrikker stemmer overens, og du er home safe
vh John Hannover
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tusind tak for den lange velformuleret guide, når du skriver vare/told/gebyr omhandler det så også fx gebyr fra postfirma som har lavet angivelse på tolddeklaration og hvad med fragten skal den ikke også ind under her eller er det kun selve vareværdi + told og gebyr?
Tak John og Karsten det er guldinformation for mig
Alt du har betalt for at modtage varen. Bruger du ikke et regnskabsprogram? Du ved excel ikke opfylder bogføringsloven f.eks og gør det lettere for skat at forkaste regnskabet, da du kan rette bageud og meget mere Regnskabsprogram har jo post for varekøb import (uden for EU) og bogfører så momsen korrekt
Du bør ikke rode med moms på anden vis end i regnskabsprogram i det hele taget - Dinero findes som gratis
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER