Vi åbner et nyt ApS da nuværende ApS er insolvent med negativ egenkapital og skattegæld på under 100.000, vurderer vi at det er bedst at "starte på en frisk". Der er varelager i virksomheden. Den nye virksomhed køber varelageret af virksomheden. Efter oprettelsen af det nye ApS og overførslen af varelageret står jeg tilbage et ApS, som jeg har corona-skattegæld i. Der er ikke gæld til andre end SKAT. Hvad er mine muligheder her, når der ikke længere kommer indtægter ind i selskabet til at betale af på corona-skattegælden? Og hvad er konsekvenserne for mig? Kan jeg blive pålagt at jeg ikke må være direktør i det nyopstartede firma? Jeg har ca. 20.000DKK stående tilbage på virksomhedens bankkonto. Kan man forhandle en aftale hjem med SKAT? Jeg har aldrig været i den her situation før og har brug for al den råd og vejledning jeg kan få. VH Peter |
Det kan ikke svares på med sikkerhed, men du kan nok risikere, at skat mener du helt bevidst tømmer dit ApS for varelager, og hvis du samtidigt overdrager kunder/kundelister og viden mm, så vil du få skat af den overdragelse som sætte i goodwill værdi og den kan være ret høj
Hvis SKAT så mener du tømmer selskabet for bevidst at undgå din corona/skattegæld, så KAN du risikere der i retten kan dømmes for hæftelsesgennembrud = personlig hæftelse for det hele (det vil du altid også have hvis noget skattegæld er fra personlig løn)
Jeg ville være bange for den konstruktion som kan opfattes som foretaget alene for at komme uden om gæld i forbindelse med corona og skat
Du kan også i det nystiftede (vil med stor sikkerhed) blive afkrævet sikkerhed svarende til forventet skat og moms, hvis du i andet selskab har påført det offentlige tab på over 50t og dømmes du som konkursrytter kan du få karantæne som ejer og direktør i værste fald
Nej man kan ikke forhandle med skat - de må ikke give dig penge som de skal bruge til alle os andre, højst en betalings aftale over 12 mdr er muligt
Jeg ville ikke gøre det sådan men tal med en dygtig aut revisor om hvad der er for domme på området - det er pengene værd
vh John Hannover