Hej folkens, Jeg driver et mindre filmproduktionsselskab og skal derfor jævnligt købe mad og drikke ind til crew og cast ifbm. filmoptagelser - hvilket er helt standard praksis i branchen.
Jeg er i tvivl om fradraget, samt hvordan det skal bogføres. Er der nogle kloge hoveder, der kan gøre mig klogere?
Når det er noget du køber jævnligt, vil jeg anbefale at du får konkret rådgivning hos en godkendt revisor, da det kan blive en dyr fornøjelse at lave fejl.
Jeg driver et mindre filmproduktionsselskab og skal derfor jævnligt købe mad og drikke ind til crew og cast ifbm. filmoptagelser - hvilket er helt standard praksis i branchen
Man kan sige, at få brancher har så mange sjove ideer om fradrag :) - spillere som mener de kan lønnes i naturalier, få en jakke, en god flaske osv - som bare så er regi og og og - og skat ved alt om det forhold ved kontrol men
Bespisning i form af daglig bespisning eller - kaffe med lidt godt til, når der trænges er der ikke fradrag for uden skat af modtageren. Du kan ikke lade dit crew bare købe kaffe og brød og pizza med fradrag for dig
Er det til personalemøder (som du ikke kan indkalde til en eller to gange dagligt) er der fradrag for udgiften, dog kun kvart momsfradrag når vi taler ude i byen.
Bogføring er derfor ved faktiske personalemøder på konto for bespisning med kvart momsfradrag og ellers skal modtager beskattes ved at du indberetter hvis vi taler om daglig servering af mad, og du kan så bogføre som var den en lønomkostninger, hvad det så også er - indberettes som løn
En anden meget kendt faldgruppe for film er, at de ansatte sender faktura - enten fra CVR som enkeltmands eller CPR og så hænger filmselskabet på skatten hvis den ansatte ikke betaler. Det gælder ofte selv for instruktør og producer, som hellere vil fakturere end være ansat, men den går ikke - hvis de ikke betaler deres skat, skal du betale den, de SKAL være lønmodtagere og skat er meget opmærksom på det over for producenter Kim Hersland - Et tilbagevendende problem for filmproduktion Der er næsten ingen undtagelser, hvis personen deltager i processen generelt (modsat en komponist hvor du køber en rettighed)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER