Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg eje et .dk site der har et navn der er et registreret varemærke i udlandet?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1017
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos.

Jeg er blevet tilbudt at købe et affiliate site, som har et navn der er et registret varemærke i udlandet.

Kan det være "farligt" at købe det? altså jeg tænker hvis de pludseligt kommer og kræver domænet, fordi de har registreret dette navn. Og kan de det?

Det er et produkt de har registreret varemærke på, og siden jeg vil købe, sælger ikke samme produkt, men en helt anden kategori.

På forhånd tak.

Mvh

Michael Haahr

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I danmark kan man opnå retten til et varemærke alene ved i brugtagning eller hvis varemærket er almindelig kendt, så du kan komme i problemer selv om varemærket ikke er registreret i danmark.

Der ud over kan du overtræde markedsføringsloven ved at fremkalde forveksling.

Du bør sikre dig at hjemmesiden/produktet ikke er i samme eller beslægtet branche. Og at hjemmesiden/produktet ikke er i samme nice klasser som varemærket er registreret. Hvis det ikke er tilfældet eller det ikke er et almindelig kendt varemærke i danmark burde det ikke give problemer.

Men der er altid en risiko for at ejeren af varemærket stiller krav, indgiver en domæneklage eller sagsøger dig, hvilket kan give dig mange udgifter til advokat, også selv om du har retten på din side. 

Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1017
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten.

Mange tak for svar. 
Det giver også god mening. Og sådan en kamp vil jeg da slet ikke ud i.

Mvh
Michael

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ud fra de oplyste informationer, er der ikke nogen, som kan give dig et særligt godt og retvisende svar. 

Alt afhænger af, om varemærket er registreret i samme klasse, som de produkter, som du vil sælge. Hvis varemærket f.eks er registret alene i klassen for elektronik, og du sælger kemi, vil der ikke været noget problem, da varemærket ikke dækker denne klasse. Også selvom navnet er identisk. 

Men annonceres der for elektronik produkter, vil problemet opstå, da du dermed snylter på det andet varemærke. 

Derfor afhænger det helt af, hvad varemærket er registreret til, samt hvad dine intentioner er at anvende domænet til, herunder hvilke brancher, du vil annoncerer/lave affilate for.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan risikere at firmaet kommer og gør hævd på hjemmesiden.

Jeg kan huske da Arla gjorde hævd på navnet Lærkevang. Den fik de.

Bare et input.

Fra Odense SØ
Tilmeldt 24. Dec 22
Indlæg ialt: 8
Fra  Nimbus Nordic Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Det kommer an på hvilken klasse det deres trademark er reg. i og om du laver aktiviteter i samme klasse

2. Kommer an på om de har varemærkebeskyttelse i Danmark, EU, begge eller et land uden for EU

3. En tommelfinger regl er at man ikke må kunne forveksle mellem dig og dem.

Mvh

Yassin Ayoub

Jurist Spear Solutions EU

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Med reference til andre indlæg - er jeg ikke jurist og vil ikke forsøge at underbygge flg. med brug af ordet jurist - men her er et godt bud på dit spørgsmål

Det afhænger af flere faktorer, herunder om varemærket er beskyttet i Danmark, og om dit brug af varemærket kan forveksles med den registrerede varemærkeindehavers brug af varemærket.

I Danmark er det muligt at registrere varemærker hos Patent- og Varemærkestyrelsen, og hvis det udenlandske varemærke også er registreret i Danmark, kan du ikke bruge varemærket uden tilladelse fra varemærkeindehaveren.

Selv hvis varemærket ikke er registreret i Danmark, kan du stadig risikere at krænke varemærkerettigheder, hvis dit brug af varemærket kan forveksles med den registrerede varemærkeindehavers brug af varemærket i udlandet.

Det er derfor en god idé at undersøge, om det registrerede varemærke også er beskyttet i Danmark, og om dit brug af varemærket kan skabe forveksling eller forvirring blandt forbrugerne, før du beslutter dig for at bruge varemærket som domænenavn til dit .dk-site. Det er også en god idé at rådføre dig med en advokat med speciale i varemærkeret for at undgå at krænke varemærkerettigheder.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 27. Feb 23
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Men annonceres der for elektronik produkter, vil problemet opstå, da du dermed snylter på det andet varemærke. 

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)