Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opsigelse af fremlejet erhvervslejemål

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jan 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 07:09 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi har fremlejet et depotrum uden vinduer på små 12 m2, med adgang til at bruge mødelokale, køkken og den slags, gennem nogle år.

Der er aldrig oprettet nogen lejekontrakt og vi er nu blevet bekendte med, at den faktiske lejer af ejendommen har opsagt deres lejemål pr 1. juli 2023 og derfor også vores depotrum, som vi jo har lejet af dem.

Derfor ønsker vi nu hurtigst muligt at flytte til andre lokaler, som vi faktisk allerede har indgået en aftale om at overtage pr 1. februar.

Men eftersom der ikke forefindes en lejekontakt, har vi heller ikke aftalt noget om hvor lang en opsigelse vi har, jeg tænker det er 1 måned eller 3 måneder, i henhold til erhvervslejeloven. Er der nogen her der har et bud på det?? det ville være en stor hjælp.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:00 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Det er meget skidt der ikke er en lejekontrakt men der er ikke noget der hedder "erhvervslejeloven" kun alm lejelov - og selv uden lejekontrakt kan du næppe som erhverv udnytte den

Det betyder givet, at HVIS I skulle ende i retten, vil dommeren være nødt til at se til ret og rimeligt for erhvervslejemål, og det er ikke noget jeg tør gætte på, men jeg tror ikke under 3 mdr i alle fald fra lejers side - men så er jeres jo fremleje, og her vil man nok med rimelighed forvente, at lejeren der har opsagt jer, har gjort det rimeligt samtidigt med denne selv har opsagt sit lejemål, efter de regler denne har i sin lejekontrakt. Kommer han HUPSA pludseligt med meget kort varsel, kan han sikkert dømmes at skulle kompensere et eller andet, men for 12 m2 er det næppe en retssag værd

I vil dog, om jeg forstår dig, flytte hurtigere, og uden kontrakt står jeres udlejer skidt, hvis I bare flytter og betaler måneden ud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jan 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:01 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person
Jeg havde nok håbet på at nogen kunne give et svar, der var lidt mere baseret på faktuel viden, fremfor den der omgang lommefilosofiske betragtninger, jeg sikkert også kunne havde fået på Facebook.

Lejeloven ( skabt for at beskytte lejerene)
www . retsinformation . dk/eli/lta/2019/927

Erhvervslejeloven (baseret på principperne i aftaleloven, mellem 2 ligestillede parter)
www . retsinformation. dk/eli/lta/2018/1218

Hvis det her var den alm lejelov der var gældende, ville opsigelsen være 1 måned. Fordi et lejemål hvor der ikke indgår et køkken, ikke bliver betragtet som en lejlighed men et værelse. Men hvis der ikke i det lejede indgår beboelse, er det ikke den almindelige lejelov det gælder, men erhvervslejeloven, og det er i sådan en ejendom vi har fremlejet os ind i.

Hvis der ikke er en nedskrevet lejekontrakt, er det de almindelige bestemmelser i lejeloven det er gældende, det gælder både den alm lejelove og erhvervslejeloven, så det er ikke der problemet ligger, det er jo bare som at indgå en mundtlig aftale fremfor en skriftlig, jævnfør aftalelovens §3 stk 2 ..


Er der andre herinde og har noget faktuel viden de vil dele, det ville det være fantastisk, hvis ikke så lad venligst være med at svare.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

WOSP:
Jeg havde nok håbet på at nogen kunne give et svar, der var lidt mere baseret på faktuel viden, fremfor den der omgang lommefilosofiske betragtninger, jeg sikkert også kunne havde fået på Facebook.

du lyder ikke vildt rar - men skulle nok fra start have været meget mere krævende end 

WOSP:
Er der nogen her der har et bud på det?? det ville være en stor hjælp.
 

Det fik du - mit bedste bud når man er et fjols der B2B bor til fremleje med sin virksomhed - uden en skriftlig kontrakt, men du ja - uden en sådan vil normalt alm lejejov være gældende og den du kan opsige efter

Alt det her er jo kun spændende, hvis du vil gå i retten med din udlejer eller - han er enig i din opsigelsestid og ikke netop påstår andet er aftalt mundtligt (som han så ikke kan bevise og dermed er det mundtlige nok her lige meget).

Du skal nok være mindre hård hvis du spørger på et helt gratis forum hvor alle jo kan melde ind og bare beder om et bud på det.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 11:58 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Da der er tale om mere end bare et depotrum er jeg rimelig sikker på at du kun kan opsige med 3 måneders varsel.

Havde det havde været et lejemål der var sammenlignelig med en garage eller anden form for udhusbygning, kunne du opsige med 1 måneds varsel. Men det lyder ikke til at være tilfældet ud fra din beskrivelse.

Erhvervslejeloven

§ 64. Opsigelsesvarslet for lejer og udlejer er 3 måneder til den første i en måned. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for lejeforhold om garager, stalde og lignende.

Tilmeldt 21. Jan 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:53 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
det var også¨det vi frygtede, så tak for svar :)
Tilmeldt 21. Jan 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:04 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
John Hannover:
Det fik du - mit bedste bud når man er et fjols der B2B bor til fremleje med sin virksomhed - uden en skriftlig kontrakt, men du ja - uden en sådan vil normalt alm lejejov være gældende og den du kan opsige efter


I min verden er er det dig som er super arrogant, jeg stiller et spørgsmål som du besvarer ved, at belære mig om noget som er faktuelt forkert, fordi nu åbenlyst ikke har nogen viden om det jeg spørger om.

Hvis bare halvdelen af de +45K indlæg du har postet her inde, i virkeligheden er et udtryk for at hver gang nogen spørger om noget, så sender du bare et belærende svar, uanset om du har den mindst viden om det de spørger om eller ej, er det jo fuldstændigt ødelæggende for den her platforms seriøsitet, så blive det jo bare en anden udgave af Ekstra Bladets "nationen"

PS vi indgår massere af aftaler som ikke er skriftlige, men alene baseret på tillid og det tror jeg faktisk ikke er specialt ualmindeligt.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:14 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må du synes-  sagen er blot, at du som nævnt kan regne med alm lejelov når I er så risiko fyldte at indgå aftaler uden noget skriftligt - Jeg har aldrig hørt om erhvervslejemål uden en kontrakt - og tillid er noget man KAN have til sin mor og ven, men når man så ryger i en situation som du står i, så er det jo ret klart, hvor dumt det var. Helt generelt bør man altså ikke have erhvervslejemål hos andre end mor og far - uden kontrakt, og selv der.

Uanset hvad - alm lejelov vil pege på 3 mdr - men igen - hvem vil føre en sag? Jeg forestiller mig 12m2  i forskel mellem 1 og 3 mdr ikke kan være over 20.000 kr i leje, og udlejer vil så, i en strid holde på depositum givet,  og I kan skulle diskutere brugen af det i forhold til du nu pludseligt har ødelagt noget - ligesom depositum vel ikke er meget over 20.000 kr. Du kan givet flytte før men udlejer holder så givet på depositum - og ingen af jer vil ende med at trække den i retten - sådan er virkeligheden 

For et sådan beløb betaler sådan en sag uden en lejekontrakt sig slet ikke for nogen af jer, den koster jer let over 20.000 kr, selv hvis den vindes, med mindre du er selvmøder/selvmorder i retten. Derfor skal I være enige ganske enkelt, eller bare gøre som I vil, i tro på, at den anden næppe gider trække den i retten

Jeg kan tage fejl og de 2 mdr forskel i leje af 12 m2 er over 20.000 kr men hold da op et dyrt lejemål så.

Jeg fastholder gerne at Amino - og hvis man som du skriver - giv mig jeres bedste bud - er et sted hvor du så - det bedste bud - og hvad du end tror, så er sådan en sag ikke nødvendigvis så ligetil, at svaret kan gives 100% sikkert - ud over, at en retslig twist næppe betaler sig

Det nytter ikke at blive fornærmet, hvis ikke svaret man får i et offentligt gratis forum lige var det præcise man håber på

god vind med at komme ud af det i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 22:33 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle

Det ser ud til at trådstarter har fået svar på sit spørgsmål, så jeg låser tråden inden den tager en helt forkert retning.

DBH
/Brian

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)