Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejer låser sig ind på kontor - love/regler?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 23
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg lejer et kontor hos en ret stor privat udlejer. Jeg har opsagt mit lejemål for omkring 6 måneder siden, da jeg vidst, at efter endt binding, ville opsige alligevel.

Jeg har før haft en mistanke om, at der er blevet låst op til mig kontor - det kunne jeg dog ikke bevise. Denne mistanke er også én af årsagerne til, at jeg ville opsige.

Jeg ringede til min udlejer (en af dem der står for administration) og spurgte ad hvordan det lige fungerede med aflevering af nøgle og lokale. Hun sagde, at det ville hun lige finde ud af og give mig besked.

Jeg fik så en mail fra ejeren om, at han kunne forstå at jeg ville aflevere en nøgle og at jeg bare kunne sige en dato, så ville han sende en af hans ansatte ud for at kigge lejemålet og få nøglerne.

I dag ser jeg så ved en 12-tiden at jeg har 4 ubesvarede opkald og en sms der lyder som følger:

"Hej Xxx
Jeg har vist dit lokale frem til en mulig ny udlejer.
Til info stod din dør ulåst. Jeg har ikke låst den.
Mvh. Xxx"

Nu er jeg RET privat og detaljeorienteret, så jeg tror nu ikke på, at min dør stod ulåst. Men det kan jo være en forglemmelse, så det hænger jeg mig ikke i.

Jeg ringer så tilbage for, at høre deres forklaring. De starter pænt ud med, at sige "hej og tak fordi du ringede tilbage osv. - som du kan se på min SMS, så har vi jo været inde og vise dit kontor frem i dag.

Vi har faktisk lige vist det frem igen.

Og jeg kan jo huske vores tidligere samtale, omkring at du troede, at der havde været nogen inde på dit kontor, så derfor ville jeg lige varsle dig inden vi gik ind."

Til det svarer jeg jo så, at jeg jo IKKE er blevet varslet, eftersom jeg jo var optaget og ikke kunne tage telefonen.

Til det bliver der svaret, at nej.. Men nu havde de jo ringet 4 gange og virkelig forsøgt, at få fat på mig.

Jeg svarer så atter engang, at jeg ikke lige helt forstår, hvem der har givet dem tilladelse til, at gå ind på mit kontor.

Til det er de åbenbart HELT uforstående. Og vi endte med nærmest, at diskutere det.

Må de godt det?

Grunden til, at jeg et lidt "smålig" er faktisk fordi, at jeg er 100% sikker på, at det er sket før - men ikke kan bevise det. Pludselig var nogle af mine papirer på væggen gået i stykker (som om der havde stået en stige eller noget op af det) og gardinerne var på et tidspunkt rullet op.

1. Jeg ruller ALDRIG mine gardiner op. ALDRIG.
2. På INGEN måde skulle jeg selv kunne have ødelagt de papirer på væggen. Og der er ingen andre end mig - som jeg kender til - der har været på kontoret.

En anden grund er, at jeg faktisk har rigtig mange private virksomhedsrelaterede ting liggende på mit skrivebord. Der lå sågar et par koder på en post-it. Samt nogle varemærkeregistreringer/anmodninger + forskellige idéer til opstart af forskellige ting.

Hvad er reglerne omkring det her? Er jeg forkert på den? Nu kommer jeg i tvivl.
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det var privat så var reglerne meget klare... men med erhverv så KAN der stå noget i kontrakten..

Men grundreglen er at udlejer har på intet tidspunkt lov til at gå ind i udlejet område uden at lejer har fået besked om dette - dog kan der være ting der gør at de bliver nødt til det - eks. vandskade hos underbo.

Tilmeldt 9. Jan 23
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Niels Henriksen:

Hvis det var privat så var reglerne meget klare... men med erhverv så KAN der stå noget i kontrakten..


Men grundreglen er at udlejer har på intet tidspunkt lov til at gå ind i udlejet område uden at lejer har fået besked om dette - dog kan der være ting der gør at de bliver nødt til det - eks. vandskade hos underbo.




Mange tak for dit svar. Jeg gennemgik kontrakten før jeg skrev indlægget og der står intet om, at udlejer skal/kan/må have adgang til det lejede.

Der er selvfølgelig undtagelser som du selv nævner - vandskade og akutte ting. Der står ikke engang, at de overhovedet HAR en nøgle til lejemålet - det overraskede mig også en smule.
Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Som udgangspunkt må udlejer ikke "bare gå rundt" i lejemålet, men han/hun må låse sig ind i tilfælde af at noget er gået i stykker og der er opstået en skade der skal stoppes for ikke at medføre yderligere skade.

Derudover har du, sandsynligvis, en pasus i din lejekontrakt hvoraf det fremgår at udlejer må fremvise lejemålet til mulige lejere, når lejemålet er opsagt fra din side.
Jeg vil umiddelbart mene at de har overholdt deres "varsling" når de har forsøgt at ringe til dig og derefter sendt en sms, som sagt det er min vurdering.

/Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Med mindre det står i erhvervskontrakt må udlejer ikke gå ind i lejemålet og - ikke have nøgle til selv at låse sig ind heller
Stod din dør åben til et firma, så ved jeg som ikke helt hvordan det ville blive behandlet, man går jo ofte ind af åbne døre til firmaer for at tale med nogen

Udlejer må ikke uden at varsle dig gå ind som udlejer, så udgangspunktet må være, et NEJ til den slags

Du skal så gerne kunne bevise det

Det er også sådan, at når du opsiger, har udlejer ret til adgang for at skaffe ny lejer (faktisk pligt til at evt skaffe ny lejer så din opsigelse kunne være kortere)

Gør klart, at du IKKE vil have nogen ind uden din tilladelse og at du næste gang vil anmelde det som indbrud, og lad sket være sket er mit råd. Det du kan vinde ved ved en slåskamp står ikke målet med besværet 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 23
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Tak for dit svar, Brian. Men efter at have nærlæst kontrakten igen, så kan jeg konstatere, at der ikke findes et sådan pasus.

Derudover mener jeg ikke (undskyld hvis ikke jeg fik skrevet det før), at når de ringer til mig klokken 09.33 om morgenen og sender mig en SMS klokken 10.21, at de nu har fremvist lejemålet er reel varsling.

Det er 48 minutters varighed fra første opkald til lejemålet allerede ER blevet fremvist.

Som sagt, så ved jeg ikke lige om, jeg fik det skrevet. Men det er måske lige til den korte side efter min mening - såfremt der var et sådant afsnit i lejekontrakten. Men tak for dit input :)

John Hannover - tak for dit svar. Det er heller ikke fordi, at jeg vil gøre mere ud af det. Jeg blev bare ret nysgerrig på om jeg faktisk var forkert på den.

Jeg er ganske enig med dig. Beviset er ganske klart i form af, at de har sendt mig en SMS omkring det.

Jeg tror så HELLER ikke, at de på nogen måde har forsøgt, at udleje lejemålet før, selvom jeg bad pænt om det.

I hvert fald så er det underligt, at de så snart jeg nævner "aflevering af nøgle", så pludselig kan mønstre 2 fremvisninger på én dag - når de har været tavse de sidste 6 måneder. Jeg vidste faktisk ikke, at det var en pligt, at de skulle forsøge, at udleje lejemålet før.

Mange tak for dit svar også.

PS. døren var lukket og låst (autoluk) så den stod ikke åben :)
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)