Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af en enkeltmands efter konkurs af Aps?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jan 23
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 04:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Jeg skriver på vegne af min kæreste som har en frisørsalon...

Hun er ofte fuldt booket, og kunder må vente flere uger, eller måneder for at kunne få en tid, men alligevel er hun meget presset økonomisk for det meste pga corona lånet, og inflationen som de fleste selvfølgelig er...

Hun har betalt af på coronalånet hver måned, og pga der var en mangel på betaling af skat i juli måned (som hun vel og mærket ikke har fået noget information om fra skat, og heller ikke noget bødeforlæg på 800,- kr som man vist plejer at få?)

Så har skat simpelthen valgt at stoppe hendes afbetalingsordning af coronalånet i slut december 2022, og hun skal derfor betale hele restbeløbet på omkring 150000,- kr.

Hvordan de kan gøre det så mange måneder efter forstår jeg ikke?

Hun har selvfølgelig ikke mulighed for at betale den sum penge nu og her, så hun havde kontaktet hendes Revisor, men hun er i tvivl om at hun har fået den rigtige rådgivning.

De mente hun bare skulle lade vær med at betale og lade virksomheden gå konkurs så hun kunne starte op som et Enkeltmandsvirksomhed.

De mente ikke det ville hjælpe og forklare SKAT som det var, "at hun ikke havde fået information om at hun ikke havde betalt skatten den gang"

Havde hun vidst det den gang havde hun selvfølgelig bare betalt den.

Hun vil selvfølgelig meget gerne kører videre med hendes salon i en Enkeltmandsvirksomhed da hun ville sparer en nogle penge på nogle forskellige ting.

Hun er dog i tvivl, om at det hun ikke har betalte på det seneste Coronalåns afbetaling bare får hende til at ligne en dårlig betaler, og måske øger hendes chance for at ryge i karantæne, så hun ikke kan starte noget nyt op.

Spørgsmålet er så, hvad ville jeres rådgivining være i sådan en situation for at hun kan komme bedst videre?
Tilmeldt 19. May 21
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har hun talt med Skat om mulighederne? Jeg kender til et lignende tilfælde, hvor der skete en forskydning af træk vs indbetaling på skattekontoen, hvilket udløste en automatisk annullering af coronalånet. Firmaet ringede til Skat for at finde ud af hvad der var gået galt, de fik situationen udredt sammen, og firmaet fik lov at genoptage coronalånet, da Skat kunne se at der ikke var tale om forsæt.
Husk ALTID at tale med Skat. De er ikke så slemme som folk tror.

Held og lykke med det hele!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

mscapri:
De mente hun bare skulle lade vær med at betale og lade virksomheden gå konkurs så hun kunne starte op som et Enkeltmandsvirksomhed.
"


Det første kan man ikke svare på uden at vide hvad hendes ApS frisørsalon er værd. Det kan være dyrt at starte enkeltmands op hvor man overtager en stor kundeportefølje - adressen osv, for så har man overdraget en goodwill skattefrit, og det kunne give ny 100.000 i skattegæld, så det SKAL være en AUT/GODKENDT revisor der regner på, hvad goodwill osv kunne løbe op i.

mscapri:


De mente ikke det ville hjælpe og forklare SKAT som det var, "at hun ikke havde fået information om at hun ikke havde betalt skatten den gang"

Der sker da intet ved at kontakte skat og forklare MEN jeg tror her, at de har ret. Hun har fået information om skatten formentlig, bare overset det, i virksomhedens E boks osv - og så er der det, at pengegæld er bringegæld. Hvis man ved man har en gæld, så SKAL man selv, også helt uden rykker eller andet, se til at få betalt den gæld - så der skal meget til at sige, at man ikke vidste at ....

Jeg ville da prøve at kontakte skat, og jeg ville få en aut revisor til at udregne evt risiko ved bare at drive videre i ny enkeltmands (og huslejekontrakt og alle aftaler, bank osv skal så ændres)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Jan 23
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for grundigt svar John

Cookie - John Hannover:
Det første kan man ikke svare på uden at vide hvad hendes ApS frisørsalon er værd. Det kan være dyrt at starte enkeltmands op hvor man overtager en stor kundeportefølje - adressen osv, for så har man overdraget en goodwill skattefrit, og det kunne give ny 100.000 i skattegæld, så det SKAL være en AUT/GODKENDT revisor der regner på, hvad goodwill osv kunne løbe op i.


Ja det selvfølgelig ikke til at sige hvad den er værd, og det tror jeg heller ikke hende, og hendes revisor har regnet på, hvilket revisoren nok selv burde have foreslået nu det var dem der foreslog at det nok var bedst at gå konkurs.



Cookie - John Hannover:
Der sker da intet ved at kontakte skat og forklare MEN jeg tror her, at de har ret. Hun har fået information om skatten formentlig, bare overset det, i virksomhedens E boks osv - og så er der det, at pengegæld er bringegæld. Hvis man ved man har en gæld, så SKAL man selv, også helt uden rykker eller andet, se til at få betalt den gæld - så der skal meget til at sige, at man ikke vidste at ....

Jeg ville da prøve at kontakte skat, og jeg ville få en aut revisor til at udregne evt risiko ved bare at drive videre i ny enkeltmands (og huslejekontrakt og alle aftaler, bank osv skal så ændres)


Min kæreste forklared at hun havde netop tjekket på Skat, og i E-boks at der ikke havde været nogle påmindelse om at der ikke var noget der manglede at blive betalt.

Men som du skriver "pengegæld er bringegæld".

Har du nogle ideer til hvilken måde der ville være bedst at kontakte skat på?... Tænker du at forklare hendes sag som den er, lige ud af posen, eller havde du noget andet i tankerne?
Tilmeldt 7. Jan 23
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Mange tak for svar.

Nej hun har ikke haft kontaktet skat da hun fik at vide af hendes revisor det var bedst at lade vær, så hun fulgte deres råd i bedste tro, men hun er nu i tvivl om det var den rigtige beslutning...

Specielt fordi de åbenbart imellem Jul og Nytår var gået på ferie uden besked herom, og efter nytår ikke rigtig har besvaret hendes spørgsmål hun skrev til dem på mail.

De har sikkert også travlt med konkurser på stribe.

Men hvad tænker du ifht. hun skal sige til skat, bare nævne det som det er, at skatten fra juli var en forglemmelse, og grunden til hun ikke har betalt den sidste betaling på Coronalånet var revisorens råd?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

mscapri:
Men hvad tænker du ifht. hun skal sige til skat, bare nævne det som det er, at skatten fra juli var en forglemmelse, og grunden til hun ikke har betalt den sidste betaling på Coronalånet var revisorens råd

Normalt ville jeg har ladet revisor skrive til skat under kommunikation da denne både kender situationen og ved, hvordan man skriver formelt korrekt - men her har revisor jo nok ikke den lyst (ER det en aut. revisor eller nogen der bare kalder sig revisor, for det må alle gøre?) 

Så må hun jo logge ind og under kommunikation beskrive KORT og præcist hvad der er sket - hvor hun mener fejlen opstod, og bede om løsning for en afbetaling som hun kan overholde (og jeg udgår fra hun ikke har lyst eller mulighed for at låne de penge og bare betale)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Jan 23
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hendes revisor havde sagt hun skulle vente på at gældsstyrelsen skrev til hende, og da de ikke havde gjort det havde min kæreste skrevet til dem på mail med spørgsmål angående hele situationen, og hun havde ringet til dem, dog uden de har svaret..

Hun fik så fat på en af ejerne i revisionsselskabet, som godt havde set hendes mail for 3 uger siden (Men åbenbart ikke har svaret på den!)

Nu står min kæreste i den situation, hun vil utroligt gerne beholde sin salon, det er en god virksomhed da hun ofte er fuld booket, men hun føler hun er vejledt helt forkert, og nu undgår de hende nærmest, og ikke svarer på hendes opkald, beskeder og mails..

Hun er utroligt bekymret for at det nu ser ud som om (Overfor skat)  hun med vilje har ladet vær med at betale, og nu står hun uden et færdigt momsregnskab, som hendes "nuværende" revisor åbenbart ikke kan få lavet nu de heller ikke svarer hende.

Der er vel næppe nogle andre revisorer der kan må at lave det færdigt uden det koster det hvide ud af øjnene..

Hvad ville være en mulig løsning, selv at få styr på det via Dinero, eller noget andet ?


Tilmeldt 7. Jan 23
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
(ER det en aut. revisor eller nogen der bare kalder sig revisor, for det må alle gøre?) 


Kunne ikke se om det var en statsautoriseret da jeg slog deres CVR Nr op på datacvr virk

Cookie - John Hannover:
og jeg udgår fra hun ikke har lyst eller mulighed for at låne de penge og bare betale)


Hun ville gerne hvis der var en mulighed for det hvis afbetalingen kunne strække sig over nogle år, de banker hun har prøvet ville ikke hjælpe da det på papiret ser ud som om det er en dårlig forretning da hun jo nu skylder skat de penge.

Det er synd hvis de kiggede nærmere kunne de se det er en sund virksomhed.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)