Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af mobilabonnement med private tilkøb.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Oct 14
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan bogføres en telefonregning, hvor noget af den er abonnementet, der er en udgift i virksomheden og det øvrige er privat? F.eks. en regning på 300kr., hvor 150kr. er abonnement og 150kr.  er togbilletter?

Hvis der specifikt kan henvises til bogføring i Dinero, er det et stort plus.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48

Først er det vigtigt, at hvis du trækker telefon abb fra - så skal der skat af fri telefon indberettes for den der har telefonen med hjem.

Dernæst skal regningen være udstedt til firmaet for at give ret til moms og andet fradrag

Endeligt skal momsen deles - ofte 50/50 og jo kun være momsen af selve tlf abb og ikke af den private del

Endeligt  hvis det er en medarbejder, så skal den private del indberettes som løn

Er det en selv, så bogføres momsen med f.eks halvdelen af tlf abb delen direkte på købsmoms, resten af tlf abb på omkostningskonto for tlf og hele den private del inkl momsen af det, på privat hævet i mellemregning

I et ApS ville det nævnte være ulovligt for ejeren med mindre selskabet hele tiden skyldte ejeren penge og bogføring endnu mere vanskelig

Jeg personligt ville aldrig lade det køre over firmaet med det arbejde og skat

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Oct 14
Skrevet kl. 12:06

Udgifter til telefoni og internet (både min kone og jeg): 5.942,- ex. moms

Skat af fri telefon og internet: 4.650,-

Så netto et fradrag på ca. 1.300 kr. samt at slippe for momsen på ca. 1.500,-. Hertil kommer at udgifter til telefoner afholdes i virksomheden.

Det ser umiddelbart ud til, det godt kan betale sig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:51

Søren Wahlgren:

Udgifter til telefoni og internet (både min kone og jeg): 5.942,- ex. moms

Skat af fri telefon og internet: 4.650,-

Så netto et fradrag på ca. 1.300 kr. samt at slippe for momsen på ca. 1.500,-. Hertil kommer at udgifter til telefoner afholdes i virksomheden.

Det ser umiddelbart ud til, det godt kan betale sig?

nah - udgiften betaler du jo selv i firmaet - de 5942 kunne du jo have mere i overskud og så ca 3.600 kr ud nette ofter skat så det er lidt tyndt - og så alt besværet + ofte dyrere når abb skal være med regning til firmaet

Rent internet kunne du sikkert have i firmaet med delt moms (igen hvis regning til firmaet) uden skat da du vel har adgang til virksomhedes filer via det (i skyen osv)

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Oct 14
Skrevet kl. 19:04

Hmmm. Med 45% i skat skal der tjenes 13.500 for at betale 7.428.

For at betale skat af 4.650 skal der tjenes 3.800. 3.800+5.942=9.742.

Det er vel en forskel før skat på 13.500-9.742=3.758?

Desuden er der fordelen ved at holde udgiften til køb af telefonen i virksomheden.

Arbejdet er meget lidt besværligt. Det tager 10 minutter at bogføre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:44

Søren Wahlgren:

Hmmm. Med 45% i skat skal der tjenes 13.500 for at betale 7.428.

Du skrev telefoner kostede jer 5.942 kr og det er med moms 7.428 kr det koster jeg at have telefonen NETTO efter skat privat

Bare hold fast i NETTO koster den så 7.428 kr privat

Så ser vi hvad den NETTO koster ved at have dem via firma

Skat af fri telefon x 2 måtte jeg vel få til 2 x 3100 kr eller 6.200 der skal skattes og med 40 % skat kun 2248 kr udgift for dig

Men så kunne du jo have haft 7.428 kr mere i overskud i virksomheden hvis ikke telefonen betaltes der - minus 40% skat = 4.457 kr kunne du have mere ud netto uden telefoner 4.457 kr mere i udgift for dig

Dertil halvdelen af momsen på 7,428 eller 1485 kr moms som udgift - koster netto 891 kr du ellers kunne have ud i løn.

Skat af fri telefon 2.248 kr i udgift for dig

Tabt nettoløn af selve udgiften på 7.728 kr koster dig netto 4.457 kr

Tabs nettoløn af halv moms i udgift i virksomheden 1.485 kr som koster dig netto efter skat 891 kr

2.248 + 4.457 + 891 = det har kostet dig 7.828 kr med telefon betalt i firma  imod det du siger 7.428 kr privat

Så ved jeg ikke om de 7.428 kr du skriver i betaler privat er med internet, for så kunne internet for sig til firmaet trækkes fra uden skat.

Husk at det OFTE koster mere med abb på telefon når regning klart skal være udstedt til firmaet, både for udgift og momsen - det er ikke nok med samme adresse - SKAT vil kunne se, det ER firmaet som har aftalen med tlf selskabet - specielt ved kontrol af ejer med fri telefon.

Søren Wahlgren:

Desuden er der fordelen ved at holde udgiften til køb af telefonen i virksomheden. 

det er jeg enig i - men ofte har man vel samme telefon ganske mange år og igen - du betaler 60% af prisen selv fordi de ellers kunne hæve samme beløb minus skat. Hvis du synes det er let og din kone også har en eller anden grund til at have firmatelefonen, og køber telefonen lidt ofte, så er det sikkert ok Jeg har ikke gidet i min tid siger jeg lige ud.

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Oct 14
Skrevet kl. 20:28

Du glemmer, at der er 25% rabat når ægtefæller begge har fri telefon.

Desuden er det prisen uden moms, der ville kunne udbetales som løn.

Og er du sikker på, at kun halvdelen af momsen kan holdes i virksomheden? Det er jo ikke en telefon med blandet brug, men en telefon, der stilles til rådighed til fri afbenyttelse. Hvis det var blandet brug, ville man vel dele udgiften 50/50 og så skal der ikke betales skat af fri telefon.

Og nej, vi har ikke vores telefoner længe.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:53

Søren Wahlgren:

Du glemmer, at der er 25% rabat når ægtefæller begge har fri telefon.

Desuden er det prisen uden moms, der ville kunne udbetales som løn

ja-  det ændrer lidt men går jo ikke langt fra 0 - moms er ikke 50/50 hvis der ikke er tilkøb så kunne det være 10% kun men det kan også være 90% erhverv - det skal blot sandsynliggøres - og for ejer er kravene lidt høje

Er dine tal med erhversaftale til fakturaer osv, så er det sikkert lidt i lommen, specielt hvis i skifter også - så også husk at dokumentere de telefonder der byttes ind eller kasseres eller?

vh John H

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)