Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber I kan være behjælpelige med. Kortfattet drejer det sig følgende:

Enkeltmandsvirksomhed registreret med CVR og registreret for moms.

Personen, der har enkeltmandsvirksomheden har leveret nogle momspligtige ydelser til en forbruger (coaching). Aktiviteten vedrører ikke samme aktivitet, som enkeltmandsvirksomheden. Der er heller ikke leveret ydelser for et beløb på mere end 50.000kr. pr. året.

Skal der udstedes faktura, indberettes og betales moms fordi, at der leveres momspligtige ydelser, eller skal der ikke?

Hvis ikke, hvorfor og hvordan skal den skatteretlige håndtering så ske?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:47

Har du enkeltmands er alle dine aktiviteter omfattet og dermed også momspligtige - du kan ikke sige du har noget andet du også laver momspligtigt - bare fordi det er noget >"helt andet<"

Ja du fakturere helt almindeligt med moms (undtagelse hvis det var for et firma som ansat med løn og a-skat)

vh John Hannover

Tilmeldt 5. Jan 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:15
Hej Johnny

Tak for dit svar.

Det er fordi, at der er leveret nogle momspligtelser ydelser (coaching) for 100.000kr, men er er leveret over en overrække, som gør at der ikke i en periode er leveret mere end 50.000kr. om året.

Den der har leveret, gør gældende, at det faktum at vedkommende har en enkeltmandsvirksomhed ved siden af (der er moms registreret og laver noget andet), ikke fører til, at der skal fakturaes med moms. Vedkommende mener alene, at beløbet er B-indkomst skatte pligtig.

Jeg har umiddelbart haft den tanke, at momsregistreringen på enkeltmandvirksomheden (personen/subjektet) fører til, at vedkommende skal momsfaktura AL momspligtig erhvervsaktivitet også selvom det er uden for vedkommendes erhvervsvirksomhed.

Jeg har også haft den tanke, at hvis vedkommende havde et selskab, der var momsregistreret, så havde der nok ikke være fakturapligt for de personligt leverede coachingydelser.

Er det muligt at finde nogle bestemmelser i momsloven eller den juridiske vejledning vedrørende dette?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51

du har ret

iværksætter85:
Jeg har umiddelbart haft den tanke, at momsregistreringen på enkeltmandvirksomheden (personen/subjektet) fører til, at vedkommende skal momsfaktura AL momspligtig erhvervsaktivitet også selvom det er uden for vedkommendes erhvervsvirksomhed.

Jeg har også haft den tanke, at hvis vedkommende havde et selskab, der var momsregistreret, så havde der nok ikke være fakturapligt for de personligt leverede coachingydelser.

jeg har ikke tid at finde love frem til dig - I alle fald skal du jo så indberette honoraret til skat på hans CPR ellers er det sorte penge - alternativt kan du jo indberette som løn med skattetræk, så har du ikke en evt manglende skat at hænge på - for over 2 år og honorar er heller ikke naturligt 

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)