Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til fradrag: gaver, udenlandsk moms, julefrokost

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jan 19
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har kigget igennem John Hannovers bog om fradrag 2022, og der er nogen ting, som jeg godt kunne tænke mig at spørge om. 

1) Hvis man køber en julegave i et selskab, og der er to ejere, så kan hver ejer få en gave af op til 1200 uden at betale skat, hvis der ikke blev givet andre gaver i år.  Er det korrekt forstået? Hvad hvis nogen af ejerne er med i flere selskaber - er der så 1200 hvert sted eller samlet?

2) Når jeg kigger i dinero, så er der ingen moms ved "gaver til personale" eller "gaver som repræsentation". Det må vel betyde, at der skal betales moms, dvs. selskabet skal betale hele beløbet inkl. moms. Betyder det så, at man lige så godt kan købe en gave i udlandet? Fx hvis man er Belgien og vil købe Belgisk chokolade, så får man en kvittering med Belgisk moms på. Kan man bare bogføre det samlede beløb i dinero som om det var en dansk kvittering med dansk moms?

3) I bogen står der at "Medarbejdere kan skattefrit modtage jubilæumsgave på maksimum 8.000 kr". Dette er vel helt uafhængigt af julegaven, korrekt? Kan gaven være hvad som helst, fx en rejse til udlandet med fly, hotel osv.? Igen, der er ingen momsfradrag, så hotel+fly kan vel bogføres som et samlet beløb (med en blanket, der viser oversigten og kvitteringerne)? Og igen, hvis det er en gave til en af ejerne, som er med i flere selskaber, er det 8000 samlet eller hvert sted?

4) Under "julefrokost" er der info om momsfradrag afhængigt af om man holder julefrokosten ude eller ej. Men er der nogen maks grænse eller kan selskabet frit vælge restaurant og evt. hotel? Nogen regler mht. vin og andet alkohol? 

Tak på forhånd!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

1
I personlig virksomhed - ikke gaver til ejere uden ansatte. I selskab samme regel men her HAR skat faktisk nogen gange gokendt en gave på 1200 kr HVIS der var flere ejere og de var reelt lønnet = over 250.000 kr per år. Ellers nej, I kan ikke give hinanden nogen personalegoder - ud over den er kendte godkendelse af specielt tilfælde fra skat

2 Nej hvis I køber i Belgien skal I søge momsen refunderet ellers er der er ikke fradrag for udgiften til moms (dog en ganske ligge undergrænse for at skulle søge)

3 nej ikke helt uafhængig af Julegaven som begrænses hvis der er givet andre gaver og gaven skal indberettes til skat for sin værdi. Der er kun efter 25 og 35 års jubilæum man kan modtage og igen KUN hvis man hele tiden er normalt reelt lønnet - Igen tør jeg ikke sige hvordan skat ser det til en ejer - men jeg vil mene at i APS skal de godkende det ved 25 og 35 års jubilæum i firmaet til alle der er helt reelt lønnet ansat, herunder ejer

4 Du skal holde rimelighedsgrænser for det hele, og hotel vil fordre der er noget konference eller der samlet fra mange dele af landet, Igen kan ejer ikke give sig selv noget i den stil overhovedet, med mindre det er fordi en hel flok medarbejde ALLE inviteres og cheferne så bare er med - ellers ingen form for julefrokst eller personale gode

I kan få en del ud af ebogen Fradrag 2023 med alle de ny 2023 satser (8 og 2022) og mere end 70 fradrag for firmaer, men for jer gælder

INTET af det her hvis ikke i som minimum har en stab af personale der får samme, og selv er normalt lønnet ansatte https://jh-e-books.blogspot.com/2022/12/fradrag-2023-mere-end-70-konkrete.html  

Straffen kan være ret høj i et ApS hvis ejere ellers bruger penge på sig selv = skat over 100% og ApS er eneste sted med disse muligheder for ejer/direktør som ER totalt normalt lønnet 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jan 19
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Ok, mange tak for svarene. Lige en ekstra kommentar angående 2). Lad os sige vi ikke søger momsen  fra udlandet refunderet (fordi beløbet er mindre end 50 eur eller blot fordi vi hellere vil betale frem for at have bøvl). Hvad med selve bogføringsmæssigt - er der nogen forskel på bogføring af en kvittering for nogen æsker chokolade købt i Belgien og i DK? For mig lyder det som som svaret er nej (dvs. helt samme bogføring), da man begge steder skal betale beløbet inkl moms alligevel. Tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej hvis under 50 eru bogfører i bare hele beløbet på en konto uden moms hvis I har købt choko i Belgien (eller andet som man jo kan have under 50 euro ved rejse i landet) så du gætter helt ret MEN - du får bod hvis du opdages i at erhvervsmæssigt importere noget som helst punktafgiftspligtigt fra udlandet, så det skal være varer uden punktafgift, for ellers skal erhverv altid være registreret og indberette punktafgift så chokolade til erhverv vil jeg fraråde at hente (besparelsen er nok også ret så lille)

Hvad er Punktafgifter? | Skattestyrelsen (sktst.dk)    og se også https://johnhannover.blogspot.dk/2017/07/indkb-af-l-slik-vand-syd-for-grnsen.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)