Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hobbyprojekt -> Virksomhed. Salg af aktiver

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Nov 22
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!
Jeg har i det seneste år udviklet et browser spil (med blockchain tech) og fået lavet noget grafik fra nogle freelancere.

Nu har jeg så netop oprettet et driftselskab og et holding selskab. Hvor jeg er den eneste ejer i begge.

Jeg skal til at lave et NFT sale hvilket var det der ledte mig til at få oprettet selskaber.

Er der noget jeg skal gøre for at få rykket ejerskabet af min kode/IP/grafik over I driftselskabet? Jeg hørte et råd om at jeg skulle sælge det til selskabet. (Gerne lavt, da jeg vil blive personligt beskattet).

Så kort spurgt; Hvordan kommer jeg personligt ud af ligningen og får "rykket" alle aktiviteter over I selskabet.

Skal jeg overhovedet foretage mig noget eller kan jeg bare fortsætte hvor jeg slap, men fremadrettet betale for arbejdskraft gennem selskabet.

På forhand mange tak,
Christian
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Den er vanskelig - da INGEN her kan sige hvad værdien af din personligt ejede kodeIP/grafik er. Den kan være 0 men da du jo har lavet to selskaber til det, vil skat give mene den er alt andet end 0 og sætte værdi efter hvad den kan give i fremtidigt indtægt

Du kan sætte pris som du vil, men ved en kontrol vil SKAT sætte deres egne beregninger, så hvis du ikke vil kunne komme galt af sted her, så skal du have en seriøs goodwill vurdering af denne værdi (alle revisorer bør kunne)

Alt skal jo ske i selskabet fremover hvis du flytter indtægter - så du skal have solgt til korrekt værdi og så skal alt frem over være i selskabet - arbejdskraft, moms, skat og og og

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Nov 22
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret!

Eftersom der ikke er noget indtægt/salg i forbindelse med projektet da det ikke er launched. Tænker jeg det må tage grund I hvor stort "publikum" jeg pt. har for eksempel Twitter followers/Discord medlemmer. Og evt hvor meget jeg har betalt for grafik indtil videre.

Det er jo svært at sige om der overhovede vil være nogle købere/kunder i mit kommende NFT salg, men hvis det nu går viralt kunne det potentielt være 0.5-2m kroner. Hvilket for mig gør det svært at vurdere.

Tak for at nævne keywordet Goodwill, det lyder til at det er der jeg kan søge mere info om lignende cases.

 

/Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Crelde:

Tak for svaret!

Eftersom der ikke er noget indtægt/salg i forbindelse med projektet da det ikke er launched. Tænker jeg det må tage grund I hvor stort "publikum" jeg pt. har for eksempel Twitter followers/Discord medlemmer. Og evt hvor meget jeg har betalt for grafik indtil videre.

Det er jo svært at sige om der overhovede vil være nogle købere/kunder i mit kommende NFT salg, men hvis det nu går viralt kunne det potentielt være 1-2m kroner. Hvilket for mig gør det svært at vurdere.

Tak for at nævne keywordet Goodwill, det lyder til at det er der jeg kan søge mere info om lignende cases.

 

/Christian

du er inde på det rigtige ja - ud fra followers og medlemmer og interesse - og betalt for grafik og andet - inkl værdi af din egen indsats jo til udviklingen - hvad en 3. part ville betale, og JA det er da hundesvært at sige.

Det er muligt du kan finde en revisor der regner det til 0 og vil stå for det, afhænger af netop de ting

Alternativt prøver du selv og ved du kan blive korrigeret af skat - eller - beskriver det for skat og sætter dine priser - ex egen udvikling 20 timer 4000 kr - grafik 4000 kr - 50 øre per follower - samlet xxxx kr som du privat sælger goodwill for til selskabet og vil tage op til skat selv. Det kan du gøre i bindende svar (men få en der er god til det til at formulere) hvis du vil være sikker, så

enten -

1 revisor der vurderer for dig

2 du vurderer selv og sætter pris eller ikke og tager den risiko der er for at skat så kan sætte helt andet

3 Skriv til skat som indlogget med præcis hvordan du regner - bedst tilmed i anmodning om bindende svar

God vind med det i alle fald - du er på ret vej

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Nov 22
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig gode input, jeg er i snak med en revisor så det lyder til at det er smart at blive enig om et tal med ham, og så kan han også stå lidt på mål for det. (Dog ville jeg tro at jeg ville have samme ansvar i tilfælde af en skattesag, selv om en revisor er indeover, men jeg er meget ny i det hele)

Heldigvis er en stor del af koden open source (har været det fra start), som jeg må kunne trække efforten af ud af goodwill beløbet. Da alle er velkommen til at bruge den kode.

En spændende problemstilling jeg ikke havde overvejet på forhånd, dejligt at man kan få vejledning her! :)

/Christian

Tilmeldt 29. Nov 22
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld jeg bare fortsætter, men endnu en ting. Er der en bestemt template man udfylder når man har fundet ud af hvad goodwill skal være på, som evt indeholder en redegørelse, eller hvordan man kom frem til beløbet?

/Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tax has a from - and most auditors as well

br John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)