Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af pensionsforsikringer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. May 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i løbet af året blevet selvstændig. Min tidligere arbejdsgiver har, som så mange andre, indbetalt til en ratepension hos Velliv. Af det beløb der blev indbetalt månedligt, har jeg ikke betalt skat af (som jeg forstår mine lønseddeler). Beløbet bliver i stedet årligt indrapporteret af Velliv til SKAT og bliver fratrukket i mit fradrag til ratepension.

Jeg havde også de klassiske pensionsforsikringer hos Velliv. Så hvis min arbejdsgiver i et indkomstår f.eks. indbetalt 40.000 kr og forsikringerne for året f.eks. udgjorde kostede 8.000 kr, så vil jeg have brugt 32.000 kr af mit fradrag til ratepensionen hos Velliv. Som jeg forstår det, så bliver de 8.000 kr bare fratrukket indskuddet til pensionen.

Som jeg ser det, så har jeg altså betalt for mine forsikringer af penge der ikke er betalt SKAT af. Er det korrekt forstået?

Situatioen er nu den, at jeg som selvstændig indbetaler til en privattegnet ratepension hos Nordnet, som jeg har haft i mange år. Da min aftale med Velliv er opsagt, har jeg derfor brug for at tegne de alm. pensionsforsikringer et andet sted, da Nordnet ikke tilbyder disse. Jeg har bl.a. fået en pris hos et forsikringsselskab på dette på et beløb der f.eks. er 10.000 kr årligt. Men jeg går ud fra, at jeg skal betale disse af mine private penge (efter SKAT) og dermed er de jo egentlig en del dyrere at betale for dem.

Er det rigtig forstået -- eller er det et eller andet jeg overser? Det virker underligt, at man kan "spare" skatten ved at have forsikringerne hos et pensionsselskab.

Mvh. Dennis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var lidt svært at hænge med i men

Forsikringerne er ikke fradrag ved at blive betalt fra arbejdsgiver, uden samme er det for dig privat - men det afhænger jo af hvad. Ex er der fradrag for forsikring mod erhvervsrelateret sygdom men ikke for nogen del der omfatter privat - men fradragsret er ens for begge dele - firma og privat

Rate via firma betales ind med fuldt fradrag men forsikringen/selskabet trækker 8% am bidrag og indbetaler - derfor er det privat loft lavere, da der ikke i de tilfælde trækkes AM bidrag ved indbetaling med egne midler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. May 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Mange tak for dit svar. Jeg må dog erkende, at jeg ikke føler mig klogere.

Er det rigtigt, som jeg ser det, at de forsikringer man har på en traditionel pensionsopsparing som lønmodtager, bliver betalt af et beløb der ikke er blevet betalt skat af -- og dermed får man med andre ord skattefradrag for de omkostninger man har til en forsikring på en pensionsordning.

Mvh. Dennis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:25
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - alene hvis den forsikring er en der KUN dækker ren arbejdsrelateret skade og intet andet - og så er det ens uanset hvordan den tegnes når den kun dækker erhversrelateret skade

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)