Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reklamere på faktura, lovligt?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Mar 22
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Vi er så heldige at vi har opbygget en god base af abonnementskunder hos os.

Disse kunder har dog mulighed for at købe flere ydelser hos os og for at ramme bredt i deres organisation og har jeg tænkt over om det er lovligt at reklamere for fx et tilbud eller andet på den faktura de før fast hver måned?

Vh. Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Jeg ved ikke om det er lovlig men jeg har før fåde faktura hvor der var et lille besked i bunden hvor der stod jeg kun lige nu købe x produkt til x. 

ellers kan man vil lave et selvstændig doc og sende med. så er det lige om man må det i henhold til div regler.. selv om jeg ikke kan se det skulle være nåde problem når det er jer selv og ikke 3 treparts..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

MHolmes:

Hejsa

Vi er så heldige at vi har opbygget en god base af abonnementskunder hos os.

Disse kunder har dog mulighed for at købe flere ydelser hos os og for at ramme bredt i deres organisation og har jeg tænkt over om det er lovligt at reklamere for fx et tilbud eller andet på den faktura de før fast hver måned?

Vh. Martin

ikke sikker, men umiddelbart vil jeg bestemt mene det må være elektronisk spam - at markedsføre sig uden modtageren har bedt om det. 
Det er ikke spam at have sig log og en helt generel tekst om - SUPER LEVERANDØREN AF XXX vil heller ikke være galt, men jeg tror det er spam, hvis der, uden modtagers accept reklameres specifikt med "Køb dette tilbud på handsker"

OM så nogen klager, er en anden sag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

MHolmes:
Disse kunder har dog mulighed for at købe flere ydelser hos os og for at ramme bredt i deres organisation og har jeg tænkt over om det er lovligt at reklamere for fx et tilbud eller andet på den faktura de før fast hver måned?

Hvis kunderne har givet tilsagn om at den aktuelle mailadresse må bruges til markedsføring så er det ok, ellers er det et no go jf. forbrugerombudsmanden.

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/find-sager/markedsfoeringsloven/sager-efter-markedsfoeringsloven/spam/webshop-maa-ikke-uden-samtykke-kontakte-tidligere-kunder/ 

Ha' en fantastisk dag
/Brian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian 

Det link du sender er jo afslutte kunder ikke abonnementskunder så jeg kan ikke se den kan give dækning, men er ikke sikker.. 

/Host4you

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

host4you:

Hej Brian 

Det link du sender er jo afslutte kunder ikke abonnementskunder så jeg kan ikke se den kan give dækning, men er ikke sikker.. 

/Host4you

Jeg vurderer at det væsentlige punkt er samtykke, du må ikke sende markedsføring til kunderne uden de har givet samtykke.

Jeg lægger vægt på https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/ofte-stillede-spoergsmaal/spam/ afsnittene vedr. "Hvornår er det ulovligt at sende mails, sms'er mv.?", "Hvornår kan man lovligt sende mails, sms'er mv. med reklamer go anden markedsføring?" og "Må man have reklamer i en mailsignatur?".

Det der trækker i modsat retning kan være markedsføringslovens §10 stk. 2 https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201612L00040 hvor det er muligt at sende email-markedsføring for egne tilsvarende produkter til kunder. Det kræver dog at modtageren har mulighed for at frabede sig markedsføringen både ved modtagelsen af mailen og ikke mindst ved afgivelsen af mailadressen. Det vurderer jeg til at der reelt er samme krav som til samtykke.

Jeg er ikke advokat og vurderingen er helt for egen regning, men hvis ikke jeg har givet kunden mulighed for afmeldelse og informeret tydeligt allerede ved afgivelse af mailadressen så ville jeg ikke selv gøre det.

En anden vurdering er at jeg tvivler på effekten hvis det er b2b, der er mange fakturaer der ikke bliver læst af de relevante personer og en del bliver håndteret automatisk.

/Brian

Tilmeldt 27. Nov 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Du må gerne reklamere på en faktura til en aktiv kunde, selvom kunden ikke har bedt om at få tilsendt nyhedsbrev eller lignende.

Fakturaen er et dokument de har accepteret at modtage, så det er ikke noget problem for dig, men det skal være på fakturaren, og ikke som et ekstra vedhæftet dokument.

God dag!

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Som udgangspunkt skal du indhente samtykke til markedsføring, men du må gerne sende servicemeddelelser.

Her blander du de ting sammen, hvilket gør det til et af de spørgsmål hvor du her på Amino vil få svar der trækker i begge retninger.

Jeg vil anbefale dig at læse følgende vejledning. Den giver ikke dig et svar på dit spørgsmål, men den beskriver regler og praksis, og hvad der er markedsføring og hvad der er servicemeddelelser.

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/46499/spamvejledning-2018.pdf 

Jeg tror kun du får et brugbart/entydigt svar, hvis du beder forbrugerombudsmanden om en forhåndsbesked.

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/kontakt/forhaandsbesked/ 

Hvis du gør brug af muligheden og spørger forbrugerombudsmanden, vil det sikkert gavne andre hvis du deler svaret her i tråden.

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu forholder de to seneste indlæg sig til elektronisk markedsføring - Brian linker endda til den gamle markedsføringslov, den er blevet opdateret siden.
Men er der tale om en elektronisk faktura?

Hvis du for eksempel sælger en fysisk vare på abonnement, der leveres til døren, mener jeg ikke der er problemer i at vedlægge fysisk faktura med tilbud.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Jesper I. P:
Brian linker endda til den gamle markedsføringslov, den er blevet opdateret siden.

Korrekt, men §10 stk. 2 som jeg henviser til, er mig bekendt ikke berørt af nogle af de efterfølgende ændringer.

Blot for at fjerne usikkerheden om det punkt.

/Brian

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)