Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra Enkeltmands til I/S

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej :)
Jeg har drevet en enkeltmandsvirksomhed med en partner i en periode, og vi vil nu gerne omdanne os til et I/S for at dele ejerforholdet ligelidt.
(medmindre nogle synes I/S er helt forkert og vi i stedet skal vælge ApS)
Jeg ejer lige nu 100% af enkeltmandsvirksomheden.
Spørgsmålet er så; hvordan forvalter vi de penge som vi allerede har stående på firmakontoen bedst muligt.
Det drejer sig om et beløb på under 100.000 kroner, og vi er interesserede i at få det maksimale ud af dem, det vil sige enten udbetale dem eller flytte dem over på ny firmakonto - alt efter hvor vi betaler mindst skat.
Vi er en servicevirksomhed uden store udgifter, intet lager eller andre aktiver, kun penge i banken. Alt er overskud.
Et optimalt scenarie ville være at kunne flytte 100% af pengene over på den nye firmakonto, men vi er åbne for alle smarte løsninger.
Hvad er smartest, og hvad skal vi være særligt opmærksomme på?


På forhånd tak ;)
Mvh Christian Herløv
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Christianherlov:
(medmindre nogle synes I/S er helt forkert og vi i stedet skal vælge ApS)
det ville jeg være enig i - I/S med solidarisk personlig hæftelser er ikke min kop te - hellere aps

Du mangler regnskabsforståelse - For det første er der IKKE noget VI i det. Hvad der står på en bankkonto er også helt lige meget skattemæssigt. Det eneste der tæller er hvad dit resultat er. Du kan jo skylde 1 mio bort og have 100.000 kr på bankkontoen, eller have 0 i banken men 1 mio tilgode fra kunder

Det overskud der er - og lad os bare kalde det 100.000 kr beskattes DU af (ikke I- men DU) hvis du lukker din EMV og det er du jo nødt til, hvis du vil være to mand fremover

I/S eller ApS kan så stiftes men ændrer ikke ved, at DU beskattes af dit overskud fra EMV. 

Ellers vil omdannelse til I/S eller ApS altid betyde du beskattes personligt af overskuddet i EMV OG oveni - hvis skat mener du har en goodwill du overfører gratis til U/S eller ApS - en skat af den goodwill - og endeligt hvis du har aktiver du har afskrevet til 0, så skal de tages op til markedsværdi og den beskattes du også af ved lukning af EMV - - Eneste måde at udskyde skat af goodwill og aktiver er skattefri virksomhedsomdannelse til ApS

Gør jeg selv den tjeneste ikke at være gør det selv folk her - eller tro du får det hele klaret i Amino. Gå til en revisor og få beregnet OM du bare skal lukke EMV og betale skatten og stifte nyt I/S eller ApS - eller om du skal lave skattefri omdannelse

Hvilken konto penge står på har intet at sige - det er alene regnskabets overskud der bruges til skat.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)