Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tab på varelager værdi utligne skyldig moms.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 22
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
I forbindelse med lukning af min virksomhed havde jeg et varelager på 100.000kr værdi.
Det var ikke muligt at sælge varelageret og det blev destrueret.
Dog havde jeg skyldig moms for årene inden lukningen.
Kan den skyldige moms medregnes af det tab jeg havde på varelagerets værdi?
Mvh. Egetræ
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest skal du jo have gjort det ved lukningen og inden afregistrering og så skal du kunne dokumentere dette varelager er destrueret. Det ville man normalt gøre ved at forære det til en røde kors butik eller tilsvarende - evt kvittering for aflevering på genbrugsplads - givet til en god kollega gratis med kvittering osv- men du skal i alle fald regne med, at du skal dokumentere destruktion af et så stort beløb i varer (med mindre det var fordærvelige bananer)

Har du gjort det så kan både tabet registreres som vareforbrug og moms reguleres.

Din skyldige moms ialt bliver jo så momsværdien af det destruerede lager mindre

Varelagerets afskrivning til 0 påvirker også resultat til skat men - alt det skal være inden du lukker og afregistrerer og være veldokumenteret - det kan du nok skrive til skat og høre hvordan de vil foretrække at se dokumentation på. Kan du ikke dokumentere det, vil skat næppe acceptere at du bare har smidt for 100.000 kr varer ud - så kunne du jo have dem hjemme i kælderen eller foræret til vennerne

vh Joh Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Værdien af varerne (100.000 excl. moms) kan vel ikke modregnes i momsopgørelsen. De 100.000 er selskabets tab og momsen skal afregnes iht. købsmoms og salgsmoms og ikke selve værdien af de destruerede varer. Det er jo ikke samfundets regning af varerne er blevet destrueret.

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Har du gjort det så kan både tabet registreres som vareforbrug og moms reguleres.

Din skyldige moms ialt bliver jo så momsværdien af det destruerede lager mindre

Som Pilde skriver, så er købsmomsen trukket fra i momsafregningen ved køb af varerne.

Du kan ikke få fradrag for momsen en gang til ved afskrivning / regulerering.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten:

Cookie - John Hannover:
Har du gjort det så kan både tabet registreres som vareforbrug og moms reguleres.

Din skyldige moms ialt bliver jo så momsværdien af det destruerede lager mindre

Som Pilde skriver, så er købsmomsen trukket fra i momsafregningen ved køb af varerne.

Du kan ikke få fradrag for momsen en gang til ved afskrivning / regulerering.

ja bedre formuleret - købsmomsen er der givet fradrag for - men værdien af varelageret bliver jo 0 hvis ret dokumenteret og nedsætter resultat til skat - momsen sker der ikke noget med.

Problemet kan vise mest at være, om skat ikke godkender at varerne ER destruerede ved lukning, så der er dokumentationen vigtig - kan skat mene de er udtaget, opstår der både en indtægt og en moms. Jeg er altid lidt bekymret hvis varelager der faktisk er 100.000 kr værd i indkøb, bare er væk/destruerede - både for indtægten og momsen på det udtag evt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Pilde:

Det er jo ikke samfundets regning af varerne er blevet destrueret.

Det er det vel på sin vis. Tabet kan fratrækkes delvist i personlig indkomst hvis det er ApS, og 100% hvis det er enkeltmands.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lundgaard:

Pilde:

Det er jo ikke samfundets regning af varerne er blevet destrueret.

Det er det vel på sin vis. Tabet kan fratrækkes delvist i personlig indkomst hvis det er ApS, og 100% hvis det er enkeltmands.

forstår nok ikke det med "samfundets regning" heller men hvordan mener du det kan trækkes delvist fra i personlig indkomst hvis ApS?? Den er sort for mig lige umiddelbart?

Forudsat SKAT godkender at de er destrueret rent faktisk, så giver det i personlig virksomhed et vareforbrug på 100.000 kr som nedsætter resultat til skat, og var der ikke andet i regnskabet (og det er der jo nok) så ville de 100.000 kr blive underskud som giver fradrag i anden personlig indkomst, hvis man har en sådanne.

I ApS kan jeg ikke se det give fradrag personligt? Det vil igen give vareforbrug der nedsætter resultat til skat, og dermed spare 22% selskabsskat men vil ikke noget fradrag i personlig indkomst?

Max kan der blive noget til personen hvis ApS lukkes og selskabskapitalen er tabt - så kan den (ofte 40 t) give fradrag i aktieindkomst unoterede aktier men det har ikke som sådan med varelageret at gøre og ikke personlig indkomst og næppe de 100.000 kr

Stadigt er det vigtigt det er vel dokumenteret, skat er pivede hvis du lukker og bare smider varer for værdi 100.000 kr ud - uden klar dokumentation. Det kender jeg en del fald, hvor de rent forkaster fradraget og tilmed kan kræve moms som udtagelsesmoms i værste fald.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis jeg stifter et ApS og køber varer for hele selskabskapitalen. Herefter sætter jeg en tændstik til det, og lukker selskabet kan jeg trække den tabte kapital fra som tab på unoterede aktier.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo jo - men det er jo ikke det samme som at tab på et varelager i ApS kan give fradrag i personlig indkomst. Det er helt korrekt at taber man f.eks 40 t har man - som jeg også skrev - fradrag for de 40 til aktiekapital skat (ikke personlig indkomstskat) Det er ikke de 100 t der så giver det fradrag som trådstarter måske kan tro, hverken i personlig virksomhed eller ApS

Lukkes ApS med tabt kapital er der fradrag for tab til sats aktieindkomst - hvis personlig virksomhed så vil jo al gæld moms osv stadigt være gæld men resultatet af virksomheden i lukkeåret giver fradrag i - netop i anden personlig indkomst med hele det tabte beløb.


Uden dokumentation for 100.000 kr værdi der bare er destrueret kan sagtnes forkastes. Jeg følger et par tilsvarende sager hvor svaret er, at skat ikke godkender når ellers kurante varer bare destrueres, HVIS det ikke kan dokumenteres fuldt - og så kræver de udtagelsesmoms og skat personligt af det de nu mener er udtaget/ikke redegjort for

Har en anden der driver cafe. Han har handlet i butikker fordi ting er billigere der end hos hans grossist. Han har bonner og alt for over 100.000 kr. Torskegilde afholdt, og skat forkaster 2/3 af alle bilagene som varer der er udtaget. (hvor den ender ved ingen endnu - men skat er ret obs på den type tilfælde hvor ting KAN være taget ud privat.

Det vi kan besvare er nok alene at 

Egetræ:
Hej
Dog havde jeg skyldig moms for årene inden lukningen.
Kan den skyldige moms medregnes af det tab jeg havde på varelagerets værdi?
Mvh. Egetræ

  nej tabet på det destruerede varelager kan ikke i sig selv modregnes skyldig moms for årene inden lukningen men hvis ellers skat, mod hvad jeg nok forventer - godkender at det bare er smidt ud sådan 100.000 kr værdi i varer - så giver det et dårligere resultat og dermed mindre selskabs eller personlig skat MEN så skal det jo være indgået i lukningen, og jeg synes ikke det virker helt som trådstarter har styr på den del.


livet er hårdt Stick out tongue

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)